SP gaat langs bij bewoners van sloopwoningen Sluyterslaan

28 november 2011

SP gaat langs bij bewoners van sloopwoningen Sluyterslaan

Nine Kooiman

Vanavond was SP te gast op de Sluyterslaan om met bewoners in gesprek te gaan over de mogelijke sloop van tientallen flatwoningen. Via een anonieme tip en via schriftelijke vragen kwam SP erachter dat deze flats van Mitros hoogstwaarschijnlijk gesloopt worden in 2012. Begin december zullen de bewoners ingelicht worden tijdens verschillende informatieavonden. Vandaag vroeg SP alvast aan de mensen wat ze al wisten en of ze wilden blijven wonen in hun huidige flat. Het antwoord op die laatste vraag was duidelijk 'ja'.

Vanuit Den Haag was SP Tweede Kamerlid Nine Kooiman meegekomen en die deed vrolijk mee. SP gaf een brief af aan al de bewoners. Vanachter veel voordeuren kwam hetzelfde verhaal: 'Ik wil hier blijven wonen, mij krijgen ze niet weg!' Veel verhalen ook over achterstallig onderhoud en dat was ook te zien. Een van de bewoonsters had al 36 jaar dezelfde toiletpot. De badkamer was aan renovatie toe, maar die had nooit plaatsgevonden. Een van de bewoners gaf aan in dertig jaar tijd misschien 2 keer de schilder gezien te hebben.

Nine Kooiman: 'Het is treffend om al deze verhalen aan te horen. De mensen weten niet waar ze aan toe zijn, maar zijn niet van plan zomaar op te geven. SP zal de mensen helpen zich te verenigen om goede plannen voor de bewoners te eisen'. De lokale fractievoorzitter Stekelenburg:'Vanaf 6 december zullen de informatiebijeenkomsten gehouden worden. Als SP blijven we hier bovenop zitten om ervoor te zorgen dat er voor de mensen goed gezorgd wordt. Wij vragen ons af of er weer sociale huurwoningen terugkomen en of de mensen daarheen kunnen terugkeren. We zullen ervoor zorgen samen met de bewoners dat hun belangen niet worden geschaad'.

Als reactie op de schriftelijke vragen die SP stelde, gaf het college ook aan van Mitros begrepen te hebben dat sloop een mogelijke optie is. Er is dus duidelijk iets aan de hand. We houden u op de hoogte.

Lees de antwoorden van het college op de vragen van SP

SP stelt vragen over vermeende sloopwoningen Sluyterslaan

Lees de brief die SP aan de bewoners overhandigde