De aanhouder wint

13 januari 2019

De aanhouder wint

Voor de zomer dienden we als SP een motie over de toen miserabele toestand van MOvactor, onze lokale welzijnsinstelling. Het college werd opgedragen om MOvactor uit de put te helpen en aan de raad en MOvactor duidelijk te maken welke kant het op moest met deze organisatie. Net voor de zomer ook nog diende SP een motie van afkeuring in omdat het college niet of nauwelijks van haar stoel kwam en de urgentie van het probleem leek te onderschatten. Die eerste motie werd breed aangenomen, de motie van afkeuring niet. Men schrok wel wakker ogenschijnlijk.

Na de zomer werd er op aandringen van de SP een avond georganiseerd voor de raads en commissieleden over MOvactor. De raad mocht zelf aangeven wat ze onder welzijnswerk verstonden. Dat bevestigde wel een vermoeden dat het college niet goed wist wat te doen met deze kwestie. Maar toegegeven: het is een goede insteek om de raad te laten meepraten.

Nu dan eindelijk in januari is er een tweetal onderzoeken vrijgegeven over de organisatorische staat van MOvactor. Conclusies: er was veel aan de hand inmiddels is de zaak beter op orde. De vrijwilligers en de medewerkers lijken weer vertrouwen te hebben in de (interim) bestuurder. Alles lijkt in orde op een ding na.

In maart zal de raad stemmen over een daadwerkelijk plan en een nieuwe opdracht voor MOvactor. Hiermee zal duidelijk worden wat er de komende jaren van MOvactor verwacht kan worden. Een duidelijke opdracht hopelijk zodat we weten waar we die paar miljoen subsidie aan gaan besteden.

Hoewel er eigenlijk veel te lange tijd over heen gegaan is, ben ik toch blij dat we nu ergens gaan komen. De raad reageerde verontwaardigd op onze motie van afkeuring. Het was overigens de eerste keer dat SP een dergelijke motie indiende. Nu er langzaamaan schot in de zaak komt, ben ik blij dat we hier stevig melding van hebben gemaakt. Zonder af en toe botsen wordt de wereld niet beter heb ik al lang geleden ontdekt. Dat geldt ook hier weer.

Martijn Stekelenburg

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.