De zomer is voorbij!

20 oktober 2018

De zomer is voorbij!

Deze week komt de zomer tot een definitief einde. De temperaturen gaan omlaag. Ook het politieke seizoen begint weer, ook nog een beetje in mineur. Het nieuwe college heeft zich de hele zomer kunnen inwerken en een begroting voorbereid. Na de verkiezingen is het nu echt tijd om de stad te verbeteren! Dat wordt wel tijd want veel gebeurt er nog niet.

Tijdens de formatie werd in een soort afleidingsmanoeuvre geprobeerd om de bestuurlijke vernieuwing weer wat verder te brengen. Het moest weer allemaal anders. Omdat we op een college afstevenden met partijen die het over weinig eens kunnen worden, moest er misschien een raadsakkoord komen. Zo kun je de onderwerpen waarover geen akkoord gesloten kan worden naar de raad sluizen, dat leidt weer even af van de verdeeldheid.

In de maanden direct na de verkiezingen heeft de raad verschillende sessies gehouden. Al snel bleek dat een raadsakkoord niet ging gebeuren. Toen kwam de zogenaamde strategische agenda in beeld. Nog steeds is het me een raadsel wat dit zou moeten toevoegen. In een dergelijke agenda kunnen de raadsleden samen opschrijven welk onderwerp- wanneer besproken wordt. Er wordt dus geen enkele knoop doorgehakt. Er wordt geen enkele inhoudelijke richting aangeduid. Het is een dus voorlopig een planning om verder te praten. Daar zijn raadsleden pas echt goed in! D66 wilde alvast 250.000 (!) euro reserveren om de agenda verder uit te werken. Twee en een halve ton om te praten! Dat voorstel haalde het niet.

Wat deze agenda ons gaat brengen is onduidelijk. In elk geval zal de agenda niet in staat zijn om de ideologische verschillen tussen de coalitiepartijen te verhullen. Die zijn er wel, maar tot nu toe is iedereen dikke vrinden. Het is tijd voor een gevoelig dossier om eens even de bloedgroepen te peilen!

Over een aantal weken zijn de beschouwingen. Die gaan over de begroting, maar daar staat niet veel nieuws in. Het is met name een voortzetting van het beleid van dat goede college dat we hiervoor hadden. Dat is natuurlijk prima! Maar op basis waarvan we het nieuwe college de maat kunnen  nemen is nog onduidelijk. Als u ideeën heeft voor de algemene beschouwingen, dan hoor ik die graag!

Martijn Stekelenburg

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.