Toezegging opheldering gezondheidsklachten op informatieavond Sluyterslaan

18 april 2012

Toezegging opheldering gezondheidsklachten op informatieavond Sluyterslaan

Vanavond was er een informatieavond in het gemeentehuis voor de bewoners van de Sluyterslaan en andere belangstellenden. Ook Mitros was aanwezig om met de politiek in gesprek te gaan over de voorgenomen sloopplannen en de enorm slechte staat van het onderhoud. De bewonerscommissie hield een stevig betoog over de onzekerheid bij de bewoners, de keuze voor sloop of renovatie en het aantal sociale huurwoningen in de wijk.

Vanuit Mitros was de manager voor Nieuwegein aanwezig in de persoon van Anco van der Veen. Zij legde uit wat de plannen inhouden en welke afwegingen Mitros heeft gemaakt. Ook werd toegegeven dat het onderhoud niet goed was uitgevoerd. Er kwam een toezegging op problemen van bewoners op te lossen, echter de grootste onderhoudsproblemen zullen waarschijnlijk niet opgelost worden. Dat is een ernstig signaal voor de SP om deze zaak op de voet te blijven volgen. Samen met de bewoners zal gekeken worden hoe de staat van het onderhoud de juiste aandacht blijft krijgen. Veel mensen zullen nog bijna tien jaar in de flats moeten blijven wonen, voordat ze gesloopt worden. Er kan geen sprake van zijn dat deze mensen nog zo lang in slechte omstandigheden moeten wonen.

De meeste politieke partijen spraken hun zorg uit over de erbarmelijke staat van het onderhoud, waarover eerder deze week een zwartboek werd gepubliceerd. Ook spraken een aantal partijen zich uit voor voldoende sociale huurwoningen. In de visie van Mitros zou het aantal betaalbare huurwoningen dalen in de wijk, en dat mag niet gebeuren wat de SP betreft. Binnenkort spreekt SP verder met de bewoners om vervolgacties te ondernemen.

Als onderdeel van de problemen werden gezondheidsklachten naar voren gebracht die mogelijk samen hangen met de slechte staat van de woningen. Fractievoorzitter Stekelenburg van SP eiste opheldering hierover. Wethouder Lubbinge van de PvdA zegde toe dat er samen met Mitros, de bewonerscommissie en de GGD gekeken zal worden op welke wijze de signalen onderzocht kunnen worden.

Bewoners Sluyterslaan komen met zwartboek