Einde aan de megalomanie?

24 februari 2010

Einde aan de megalomanie?

SP fractievoorzitter Agnes Kant maakte vandaag bekend dat er wat haar betreft een landelijk bureau komt dat grote projecten van lokale overheden beoordeelt op haalbaarheid en risico's. Een uitstekend ook voor wat Nieuwegein betreft. De ontwikkeling van ons stadscentrum brengt grote risico's met zich mee. Dat is in de afgelopen jaren al gebleken.

Tijdens de afgelopen raadsperiode is het plan voor het stadshart getoetst door een bureau dat Metrum heet. Daarbij kwam al aan de orde dat de gemeentelijke organisatie niet toegerust is op een plan van een dergelijke omvang. Het financieel management was ook niet op orde.

Nog voor er een steen gelegd was in het stadscentrum waren de netto kosten van het megalomane project al verdubbeld van ongeveer 50 naar 75 miljoen. Kunt u nagaan wanneer het bouwen echt los gaat en reken daarbij de economische crisis. De risico's zijn nauwelijks te overzien. Had een landelijk bureau de plannen vooraf gezien dan waren ze waarschijnlijk nooit goedgekeurd?

SP kiest de komende jaren voor solide financieel beleid. Meer aandacht voor voorzieningen voor inwoners, minder op beton!

Lees het verkiezingsprogramma van SP