Raad wijst alternatieve begroting Binnenstad af

17 april 2008

Raad wijst alternatieve begroting Binnenstad af

In de laatste raadsvergadering diende SP een motie in om de financien van het nieuwe Stadshart opnieuw te laten bekijken. Een kritisch rapport van bureau Metrum bracht aan het licht dat de plannen van het stadshart slecht doorgerekend zijn en samenhang missen. SP diende een motie in om duidelijk te krijgen welke risico's Nieuwegein loopt op een financieel debacle.

De plannen voor de nieuwe binnenstad brengen een groot risico met zich mee. Zoals bekend lopen dergelijke projecten vaak uit het budget en de planningstijd. Al eerder moest het college een noodsprong uithalen om de financiering rond te krijgen door het verhogen van de parkeertarieven. Doot het rapport van Metrum werd te meer duidelijk dat de problemen niet voorbij zijn.

Fractievoorzitter Stekelenburg stelde tegenover de raad:"Mijn fractie was onaangenaam verrast door het rapport van Metrum over ons dure stadshart. Een snelle blik leert al dat bij de doorrekening van de nieuwe Binnenstad de financiële risico’s niet goed lijken te zijn ingeschat en dat de deelprojecten te weinig samenhang vertonen".

"Niet alleen blijken de kosten vooralsnog hoger uit te vallen, maar misschien baart het ons nog wel meer zorgen dat het college dit niet eerder heeft zien aankomen. Ons vermoeden dat er wat al te optimistisch is gerekend, wordt bewaarheid door het rapport van Metrum. De aangeleverde gegevens waren rommelig en incompleet. De samenhang tussen de deelprojecten is niet voldoende in kaart gebracht, en ook niet de risico’s die daarmee samenhangen. Dat noemen we slecht management. Dat noemen we niet eens creatief boekhouden, maar naïef boekhouden. Een probleem dus!"

De reactie van het college liet veel te wensen over. Het antwoord was dat het allemaal goed zou komen en dat het enthousiasme in Nieuwegein voor dit project aan het groeien was. De SP antwoorde hierop: "Ja de mensen zullen het nieuwe centrum prachtig vinden, tot ze horen wat de gevolgen zijn voor het huishoudboekje van de gemeente".

Om het tij te keren diende SP een motie in om voor eens en altijd duidelijk te krijgen wat ons te wachten staat en te zien welk financieel plaatje ontstaat wanneer de voorspellingen van Metrum zullen uitkomen. De collegepartijen durfden dit niet aan en stemden tegen. Wij houden u op de hoogte!