Herijking stadshart goedgekeurd

24 januari 2008

Herijking stadshart goedgekeurd

Afgelopen woensdag nam de raad de beslissing om de zogenaamde 'herijking stadshart' goed te keuren. Hiermee is de volgende stap gezet op de weg van financiele problemen die Nieuwegein gaan teisteren de komende jaren. Ondanks de protesten van de oppositie besloten de coalitiepartijen voor de eerste reparatie van de stadshartbegroting. Het gat in de begroting wordt opgevuld met tariefstijgingen en twijfelachtige maatregelen.

Aanleiding voor de extra raadsvergadering was het financiele plaatje dat blijft wijzigen voor ons nieuwe stadscentrum. Inmiddels is de teller opgelopen tot 75 miljoen euro en de kosten zullen blijven stijgen. Het college heeft flink toeren moeten uithalen om de extra gelden vrij te maken en in ieder geval zullen de parkeertarieven flink stijgen om het verschil te maken tussen de ooit begrote 48 miljoen en de huidige 75 miljoen.

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg hield een betoog over de herijking en verwoorde hiermee het standpunt van de SP:

Geachte voorzitter,

Vandaag nemen wij wederom een cruciaal besluit over onze stad en over onze financiële gezondheid voor de komende jaren. Het voorstel dat voor ons ligt behelst een enorme hoeveelheid gemeenschapsgeld en dus ook een enorme verantwoordelijkheid.

Waar wij maar konden in de afgelopen jaren hebben we als SP duidelijk gemaakt hoe we tegenover deze plannen stonden. De omvang van het project baart ons ernstige zorgen als we kijken naar de bescheiden grootte van Nieuwegein. Ook wij zijn apetrots op onze mooie stad, maar dan moeten we niet onze eigen glazen gaan ingooien. Wat blijft er van die trots over als we over een aantal jaren financieel in het slop zitten?

Wanneer de plannen uitgevoerd kunnen gaan worden zoals ze nu bedacht zijn, betalen we al een zware tol. De begroting blijft maar groeien en ik kan niet genoeg benadrukken dat er nog geen steen gelegd is en we alleen nog maar aan het slopen zijn geweest. Mijn fractie heeft er heus begrip voor dat projecten van een dergelijke omvang moeilijk te begroten zijn, zeker wanneer ze zich uitstrekken over zoveel jaren.

Juist met dit besef in het achterhoofd dienen we realistische plannen te maken als bestuurders en deze plannen te maken in afstemming met onze stad. Dus geen projecten die ons macht dreigen te ontstijgen. En dat is nu precies wat ik vanavond aan u wil overbrengen.

Toen Nieuwegein de grote broek aantrok en deze plannen goedkeurde, trilde de stad al op haar grondvesten. En dan moet het heien nog beginnen om het zo maar eens te zeggen. De keuzes waarvoor we ons nu gesteld zien liegen er niet om en het is maar zeer de vraag of de maatregelen die we nu treffen afdoende zijn om een financieel debacle af te wenden. Mijn fractie vreest met grote vreze en gelooft niet in de haalbaarheid van het financiële plaatje.

Welke maatregelen gaan we nog nemen? Of beter gezegd: welke maatregelen zullen we nog moeten nemen om de plannen in het juiste gareel te houden. Ik durf daar nauwelijks aan te denken voorzitter, maar het antwoord op deze vraag dringt zich al op. De burgers van Nieuwegein gaan hiervoor de tol betalen en ze zullen niet weten wat ze overkomt.

Voorzitter, de herijking die nu vanavond onder de hamer ligt, overtuigt mijn fractie niet. Ook het stuk zelf laat ruimte over voor ongerustheid. Gesteld wordt in de risicoparagraaf dat de kleinste wijzigingen grote gevolgen kunnen hebben over zoveel jaren. Zekerheid is ons niet te bieden en dat stemt niet al te optimistisch ben ik bang.

Bij het beantwoorden van onze vragen in de commissie legde de wethouder uit dat we pas zullen weten wat de totale kosten zijn als het project klaar is. Tegelijkertijd durft de wethouder de bewering aan dat het project financieel behapbaar blijft voor Nieuwegein. Dat is natuurlijk in tegenspraak met elkaar. Iedereen die een huishoudboekje beheert en boodschappen doet, slaat de bodem onder de bewering van de wethouder snel weg. Er zijn grenzen aan ons kunnen, als zijn we nog zo trots op onze stad. Bescheidenheid en realisme zijn eigenschappen die mijn fractie veelal mist in de bespreking van dit belangrijke onderwerp.

De woorden van de wethouder in de commissie ebben na: Het komt allemaal goed…

Voorzitter, daarover willen we graag nog eens stevig van mening verschillen. Het lijkt ons een beter idee de plannen nog eens goed te laten doorrekenen en een meer realistisch beeld te krijgen van wat ons te wachten staat met het stadshart. We hopen op een verstandige besluitvorming vanavond.