Ze weten het zelf ook niet meer

18 oktober 2013

Ze weten het zelf ook niet meer

Deze week werd de begroting besproken in de commissies. Niet eerder sinds ik in de raad zit, heb ik een begroting als deze gezien. Het was al duidelijk dat er weer flink bezuinigd moest worden. Ook wist ik al dat de oplossingen van dit college niet erg goed waren. Nu blijkt dat zelfs PvdA en VVD niet meer weten hoe ze hun eigen landelijk beleid moeten vertalen naar een sluitende begroting, vallen deze partijen en hun regeringscoalitie wel heel erg door de mand. Men heeft dus geen flauw idee waar men de aanvullende 7 miljoen euro vandaan moet halen om de gaten te dichten. Angstvallig worden er miljoenenposten onder de noemer 'nader in te vullen' naar de toekomst doorgeschoven om maar niet te hoeven onthullen dat het Kabinetsbeleid gewoon praktisch niet uitvoerbaar is.

Wat het Kabinet wil is nog meer verantwoordelijkheid bij de gemeenten neerleggen zoals het uitvoeren van de Jeugdzorg, de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand, de ontmanteling van de thuiszorg en zo zijn er nog wel een paar zaken die de overheid aan de gemeenten over wil laten. Dit soort bewegingen gaan als altijd gepaard met kapitale bezuinigingen. Onder het mom van Lokaal kan het efficienter, worden er enorme bezuinigingen door de strot van de gemeente geduwd.

De oplossing voor de stijgende kosten in de thuiszorg kent u: mensen moeten dat zelf gaan doen. Het eufemisme van de participatiesamenleving, bekrachtigd door onze nieuwe koning, wordt nieuw leven ingeblazen. U moet zelf u demente buurman onder de douche zetten. De overheid kan dit niet meer betalen. Men vraagt nog net niet waarom u dit niet al lang deed. Samenleven doe je niet alleen! Sterk en Sociaal! Het klinkt allemaal mooi, maar wanneer het alleen holle frasen zijn omdat het in de praktijk niet uitvoerbaar blijkt, dan blijft er alleen een monsterbezuiniging over die door gemeenten moet worden opgevangen.

Het college in Nieuwegein weet nu al geen sluitende begroting op te stellen. Dan moet al dat beleid vanuit Den Haag nog overkomen. Het wordt dus nog erger. Je ziet aan gezichten van de PvdA en VVD wethouders dat ze het niet weten. Aan hun landelijke partijen aangeven dat ze het niet kunnen, dat durven ze niet. Zo zitten we in een patstelling en moeten of wachten tot het misgaat, of hopen op nieuwe Tweede Kamerverkiezingen. Ik zet in op het laatste.

Martijn Stekelenburg