Loyaal

31 augustus 2013

Loyaal

De PvdA is de laatste tijd weer opvallend in het nieuws. Die zijn na de vakantie dus al druk aan het campagne voeren voor de eerst volgende verkiezingen. Normaal gesproken zijn dat de gemeenteraadsverkiezingen van 2014, maar niets is meer zeker in het politieke leven van vandaag. Het zou toch zo maar kunnen dat het PvvdA kabinet al ruim voor die tijd uit elkaar klapt. En ja, dan kan je maar beter je campagne op de rails hebben, niet waar?

Dus toog opperhoofd Diederik, zonder keukentafel maar met de rozen, naar Leeuwarden om op de markt met mensen in gesprek te gaan. Volgens diverse media kreeg de nieuwe neoliberale voorman het daar aan de stok met voorbijgangers, waarbij hij het zelfs schijnt te hebben gepresteerd in een discussie een andere vrouw dan zijn ex aan het huilen te hebben gekregen. Dus gauw wegwezen, voordat de achter hem aan hijgende mediaploegen dat beeld de ether in konden slingeren. Want, zoals PvdA voorganger Wouter de kabouter pas nog in Zomergasten benadrukte: het gaat vooral om de beeldvorming, het verkopen van jezelf als een product. En een product dat mensen van ellende in tranen doet uitbarsten zal geen hoge verkoopcijfers halen, laat staan een goede verkiezingsuitslag.

De dagen voorafgaand aan dit ontluisterende tafereel in Ljouwert bleek het ook al hommeless in de Tweede Kamerfractie van deze Rutte kompanen. In zeer korte tijd vertrokken 2 Kamerleden uit onvrede met van alles en nog wat, een situatie die tot voor kort vooral aan ome Geert en zijn PVV werd toebedacht.

Uiteraard was de krant van Wakker Nederland er als de kippen bij om wat olie op het vuurtje te gooien met berichten over kadaverdiscipline. Dit terwijl ik er altijd van overtuigd was dat dat etiket nou specifiek altijd alleen op onze SP werd geplakt. Op geluidsband opgenomen fractievergaderingen en de verplichte openbaring van de belgeschiedenis van fractieleden zijn heel normaal bij de neo-liberale PVDA. Wat daar exact van waar is blijft onduidelijk, het is tenslotte de Telegraaf die de berichten bracht, maar het lijkt daar allemaal niet echt te boteren. En dat is ook niet verwonderlijk.

Een partij elite, die denkt ongestraft te kunnen wegkomen met het verkwanselen van sociale zekerheden ten gunste van een plek in een puur neoliberaal kabinet, zal vroeg of laat van een koude kermis thuiskomen. Dat zal straks blijken bij de verkiezingen, welke dat ook zijn. Want hoewel niet alle PvdA-ers in Nederland hun sociale principes zomaar overboord kieperen voor een plaatsje aan een gemeentelijke bestuurstafel, zijn ze in bijna alle gemeentebesturen waar ze meedoen maar wel al te graag bereid dat door hun Haagse PvvdA collegae uitgezette neoliberale beleid loyaal uit te voeren. Ook in Nieuwegein.

Emile Grivel