Nieuwbouw in Rijnhuizen en Parkhout: Waar stopt het?

26 februari 2013

Nieuwbouw in Rijnhuizen en Parkhout: Waar stopt het?

De plannen om huizen te gaan bouwen op de locatie Parkhout/Zandveld heeft de afgelopen maanden gezorgd voor veel onrust, met name bij het inmiddels opgerichte wijkplatform Groen Wonen. Vanaf de samenvoeging tussen Jutphaas en Vreeswijk in 1971 is er met grote voortvarendheid gebouwd in Nieuwegein wat geleid heeft tot een gemeente met een inwonertal van ruim 60.000 inwoners. Kijken we naar de huidige plattegrond van de gemeente dan zien we dat Nieuwegein eigenlijk vol gebouwd is. We worden omsloten door 3 snelwegen (A2, A27 en A12) en het drukste verkeersplein van Nederland, knooppunt Oudenrijn. Ruimte voor grootschalige nieuwbouw is er dus niet meer. Waar nog wel?

Een punt van discussie is de vraag of je in de huidige economische crisis, die zeker nog een aantal jaren zal voortduren vrees ik, nog meer dure koophuizen wilt bouwen.Er is veel leegstand, de woningmarkt ligt op zijn gat en er is totaal geen doorstroming. De maatregelen van het huidige kabinet veranderen daar niets aan.

In de huidige discussie valt me op dat er weinig aandacht is voor het plan om op de locatie Rijnhuizen-Noord, de huidige hockeyvelden, circa 90 woningen te bouwen in de prijsklasse van 350.000 tot? 500.000! Zitten we hier op te wachten? Is er woningnood in deze sector?

Bouwactiviteiten geven uiteraard, weliswaar tijdelijk, werkgelegenheid en andere economische bedrijvigheid.Maar moeten we hier sportvelden voor opofferen? Een goede kennis, lid van de hockeyclub, vertelde me dat verhuizing van de hockeyclub naar sportpark Parkhout-Zandveld, niet nodig is. De huidige locatie kan, als dat nodig is, worden verbeterd.

De argumenten, die aangevoerd worden om 100 woningen te bouwen aan de Helmkruid, lijken acceptabel. Naast het verhaal van de gebruikte legitieme argumenten zoals noodzaak en doorstroming voor het middensegment en senioren worden er een aantal standpunten aangevoerd waarvan je je af mag vragen of deze op dit moment ook werkelijk spelen.

Hoe lang is het al onaantrekkelijk en onveilig rondom de tramhalte Wiersdijk? Wordt de bestaande verkeersoverlast opgelost met deze nieuwbouwplannen? Je kunt van mening verschillen over de vraag of het bouwen op de sportvelden betekent dat het groen van het Park Oudegein wordt aangetast. Ik denk van wel. De bouw en de uitstraling hiervan zullen een negatieve uitwerking geven.

De conclusie die ik hier trek is dat de noodzaak om te bouwen niet aanwezig is. Het getuigt van gebrek aan realiteitszin en arrogantie van dit college om deze plannen aan de gemeenteraad en de bewoners van de Helmkruid voor te leggen.Het is jammer van de energie die de ambtenaren er anderhalf jaar in hebben gestoken. Dat had niet nodig geweest en had voorkomen kunnen worden door de plannen eerder met de bewoners te bespreken. Hulde in elk geval voor de acties van de bewoners van de Helmkruid!

Wat mij betreft kunnen de plannen in de prullenbak.

Hans Verdouw
Raadsfractie SP