De verpaupering van de BV Nederland

21 februari 2013

De verpaupering van de BV Nederland

Gisterenavond was er een raadsinformatie over de transities die ons te wachten staan.Het Kabinet heeft grote maatregelen aangekondigd op de zorg, werk en inkomen en allerlei andere terreinen. Voorzichtigaan wordt duidelijk wat de gevolgen zijn voor een gemeente als Nieuwegein. De avond begon met een prachtig verhaal van cultuurpsycholoog Jos v.d. Lans, over hoe wij toch met zijn allen zijn beland in een maatschappij waar we maar hoeven te kikken en we krijgen alle zorg, bijstand en voorzieningen omdat wij dat verdienen.

Dat kan niet meer dus terug naar de eenvoud van een samenleving die met elkaar voor elkaar zorgt. Prima klinkt heel goed en je denkt bijna waarom is het zo mis gegaan na de jaren zestig, we hebben misschien een beetje te individualistisch gedacht, met een kern van waarheid, kunnen we zeker onze kinderen op aanspreken, maar zij helpen ons waarschijnlijk best al indien nodig.

Dan zien we even verder, daar zijn onze wethouders, met een glimlach vertellen zij ons dat de transities er komen. Vooral die glimlach doet zeer, als je weet dat deze en de raadsleden incluis, nu al in de zorg door hun hogere opleiding en mondigheid betere behandelingen afdwingen, ook bij werkloosheid gemakkelijk weer aan een baan komen, of als gewezen wethouder weer lekker aan de slag, wij hebben niets te vrezen.

Maar de transities zetten de zwakken in onze maatschappij volledig aan de kant, de oudere, niet mondig of wel, heeft niets meer te verwachten, geen zorg, geen thuishulp, geen opname in verzorging of verpleeghuis, de thuishulp die wordt ontslagen geen uitkering want man verdient toch!!

Geen dagbesteding of werk voor sociaal zwakkeren of gehandicapten, laat staan voor dementerenden, laat ze maar dwalen door de wijken, er is vast een bekende die ze wel thuisbrengt, de mantelzorger is verplicht aan het werk voor zijn/haar bijstandsuitkering.Laten we met zijn allen de BV Nederland op deze manier verpauperen of staan we op met elkaar om hier een sociaal alternatief te bieden???

Laura Bruinsma-Berkeveld, raadslid