Verdeel en heers!

30 september 2012

Verdeel en heers!

Nu de kruitdampen van de verkiezingscampagne zijn opgetrokken is het wachten op de dingen die komen gaan. De twee grootste tegenstanders uit de voorbije campagne konden het daags na die twaalfde september verbazend goed met elkaar vinden. En dat belooft dus echt weinig goeds. Een kabinet VVD-PvdA kan niets anders betekenen dan een op grote lijnen voortzetten van het Rutte 1 beleid, met hier een daar een kleine aanpassing om Diederikje en zijn draaimolenvereniging tevreden te houden. Er zal zeker geen regeerakkoord komen waar links Nederland de vingers bij kan aflikken.

Ondertussen staan dan bij die draaimolentent alweer een aantal gegadigden klaar om een mooi ministerspostje of staatssecretariaatje in de wacht te kunnen slepen. Dat is lekker voor het eigen persoonlijke huishoudboekje, dat op die manier zeker op orde kan blijven.

Dichter bij huis zullen we binnenkort weer getuige kunnen zijn van een nieuwe stoelendans. Want politieke baantjesjagers vind je niet alleen in Den Haag, je komt ze overal in dit landje tegen.
Op weg van bijvoorbeeld een raadslidmaatschap, via een wethouderspost naar bijvoorbeeld een lucratieve burgemeesterspost. Veel politici volgen dat pad en beweren met droge ogen het algemeen belang daar mee te willen dienen. Je kansen grijpen zeg maar.

De Nieuwegeinse stoelendans zal zich gaan afspelen binnen de gelederen van de VVD. Daar wordt de laatste tijd namelijk wel erg druk heen en weer geschoven met baantjes. Maar dat is dan ook de partij van mensen die niet hun hand ophouden, maar uit de mouwen steken. De carrierekansen en doorgroeimogelijkheden naar, wie weet, toch een mooie goed betaalde baan in het Haagse, zijn bij die partij echt om je vingers bij af te likken. Om als volksvertegenwoordiger of bestuurder het volk te dienen dus. Ja, echt..

Emile Grivel