De eindsprint is ingezet!

2 september 2012

De eindsprint is ingezet!

Nog even en we weten het. 12 september, de dag des (politieke) oordeels komt nu snel dichterbij. Afgaande op de laatste peilingen zullen de zenuwen bij veel politici steeds meer door de keel gieren. Welke partij wordt de grootste, en welke wordt er door de kiezer afgestraft? Je zou mogen veronderstellen dat de kiezer die partijen afstraft die de afgelopen tientallen jaren het in dit land voor het zeggen hebben gehad. Maar vooralsnog is dat in de peilingen niet zichtbaar. Integendeel. Zo blijft de VVD van Mark Rutte het jammer genoeg goed doen. Wat is het, waarom deze partij zo populair blijft bij peilingsonderzoeken? Als er namelijk een partij is die alleen maar belangen behartigt van de mensen die er toch al comfortabel bijzitten is het de VVD wel. Dat is de partij van eigen schuld dikke bult, ikke ikke ikke de rest kan stikken, halen hebben houden en zoek het fijn zelf maar uit.

Die onverminderde populariteit zit hem vast in Mark Rutte. Hij is voor velen nog steeds de joviale jongen met de altijd blije grijns, die wordt gezien als de ideale schoonzoon. Dat hij ondertussen achter je rug om je portemonnee uit de la grist en met de weggegraaide centjes leuke dingen voor zichzelf aanschaft is kennelijk nog niet bij iedereen doorgedrongen. Mark is klaarblijkelijk voor velen de man. Zet bijvoorbeeld een kraak noch smaak type als fractievoorzitter Stef Blok als lijsttrekker neer en de VVD zou zeer zeker meer dan gehalveerd worden.

Een partij die in de peilingen wel door de kiezer lijkt te worden aangepakt is het CDA. Deze partij die is voortgekomen uit de CHU, AR en de katholieke draaimolen KVP lijkt eindelijk op waarde te worden geschat. Decennia lang heeft deze partij in Nederland haar stempel op de samenleving gedrukt. En natuurlijk heeft ze ongetwijfeld ook een paar waardevolle zaken gerealiseerd, maar door het constante gedraai om toch vooral steeds maar weer een veel te vette vinger in de politieke pap te willen houden is deze partij aangeland op een plek waar ze feitelijk thuishoort: in de marge van de Nederlandse politiek. De partij is in de ogen van heel veel kiezers volstrekt ongeloofwaardig geworden. CDA lijsttrekker Buma doet vooral hulpeloos aan. Hij kan er, samen met dat Volendamse Mona toetje, ook niets meer aan doen.

Maar peilingen zijn maar peilingen. Je moet het betrekkelijke er vooral van inzien, net zoals met die CPB cijfers waar partijen elkaar en de kiezer mee om de oren slaan. Misschien wordt het op 12 september allemaal weer anders dan die peilingen ons willen doen geloven en kiest Nederland massaal voor sociaal in plaats van aso neoliberaal. Laten we het hopen, want nu is de kans om definitief af te rekenen met het VVD/CDA/PVV/Kunduz sloopbeleid dat alleen maar gericht is geweest op het eigenbelang van Nederlanders die het vooral goed met zichzelf hebben getroffen.

De eindsprint wordt ingezet, met 130 km per uur.

Emile Grivel