h

Campagne of niet

13 september 2012

Campagne of niet

De kiezer heeft gesproken en gekozen voor een stem op de VVD en de PvdA. De massale toeloop naar deze 2 partijen is de uitkomst van de tweestrijd die de afgelopen weken door deze twee partijen is gevoerd op de televisie. De makeover van de een en de leugentjes van de ander hebben gewerkt. Waarschijnlijk worden we nu dus opgezadeld met een Diederik Rutte of Mark Samsom kabinet.

Alle resultaten bekijkend, hebben wij het als SP toch nog behoorlijk gedaan. We hebben in ieder geval een stabiele achterban van mensen die de partij trouw blijven. Natuurlijk hadden we gehoopt op meer, de peilingen wezen daar in eerste instantie ook op, maar eens te meer is gebleken dat peilingen dus niet het juiste kompas zijn om je campagne op te voeren. Want een grote uitslag voor de winnaars was niet gepeild, net zomin als dat de SP op een gelijk aantal zetels zou blijven staan. Eerder hebben de peilingen een bepaald stemgedrag in de hand gewerkt, doordat met behulp van de media iedere scheet van elke politicus gehyped werd.

Al het overgebleven campagnemateriaal kan nu in de containers worden gedumpt, de vrijwilligers van de partijen verdwijnen weer voor jaren uit het straatbeeld. Men heeft de stem veroverd, bedankt en misschien ooit tot ziens.

Maar dat geldt niet voor de SP. De campagne gaat altijd door. Voor, tijdens en na de verkiezingen, uit het zicht van media, maar in het zicht van de wijken en buurten waar nog zoveel te verbeteren valt. En juist nu, nu er misschien een voortzetting dreigt van het al ingezette niets ontziende draconische hakbeleid van de afgelopen 2 jaar, zal de SP nog meer dan anders strijden voor een socialer en menselijker Nederland, dus ook voor een socialer en menselijker Nieuwegein.

Emile Grivel

U bent hier