h

Vragen vanuit de hulpdienst

7 juli 2012

Vragen vanuit de hulpdienst

De laatste maanden wordt ik regelmatig gevraagd om eens een brief te lezen die de mensen ontvangen hebben van de WMO om te proberen de inhoud begrijpelijk aan de vrager uit te leggen wat de brief de vrager wil zeggen of vertellen. Zo was er een brief in ambtelijke en beroepstaal de mededeling dat men zou moeten gaan betalen voor hulpmiddelen die men verstrekt gekregen heeft van de WMO, of de brief die aangeeft dat het aantal uren van zorg H1 of H2 verminderd zijn. Deze brieven gaven en geven onrust bij de ontvangers ervan.

Om niet toe te hoeven geven dat men de inhoud van dergelijke brief niet of onvoldoende begrijpt, neemt men de inhoud voor kennisgeving aan, maar laat daarmee de termijnen om in beroep of bezwaar te maken verlopen. Dat het verlopen van dergelijke termijnen ernstige gevolgen kan hebben laat zich raden.

De client is verantwoordelijk voor de gegevens die hij aan de WMO medewerker verstrekt. Maar dat betekent niet dat deze gegevens compleet zijn. Zo heb ik brieven gezien (beschikkingen) die het WMO loket hebben doen besluiten een beslissing te nemen op basis van onvoldoende verstrekte gegevens. Bijvoorbeeld het ontbreken van de informatie van betrokken specialisten of revalidatiecentra enzovoort. Zijn de huisartsen wel up to date die informatie moeten verstrekken aan de patient ten behoeve van WMO? Ik mag hopen dat ik mij vergis door te verwachten dat de Indicatiecommissie de ontbrekende stukken alsnog bij de client opvraagt dit om teleurstellingen, beroepzaken of bezwaar brieven te voorkomen. Helaas blijk dit niet uit de gesprekken met clienten van de WMO.

Naar aanleiding van bovenstaande heb ik vragen aan de politieke partijen in Nieuwegein: In de brieven van de gemeente wordt er veelal vanuit gegaan dat betrokkenen kunnen rekenen op allerlei vormen van mantelzorg. Veel clienten hebben niet deze mogelijkheden en kunnen dit ook niet goed aangeven. Mijn vraag aan u is lukt het u om uw omgeving te activeren en de nodige zorg op zich te nemen? Wat vindt u van de leesbaarheid van dergelijke brieven?

Volgend jaar moet de gemeente klaar zijn om de nieuwe WMO uit te voeren maar de laatste jaren is er op sociaal gebied veel bezuinigd zo ook op personeel. Hoe staat dat er volgend jaar bij, wachtlijsten? Komt de hulp op tijd?

Wim van Lunteren
SP Hulpdienst

U bent hier