De graaiers aan de top!

20 juni 2012

De graaiers aan de top!

Het is de Kunduzcoalitie gelukt om volgend jaar het eigen risico te verhogen van 220 naar 350 euro. De exorbitante salarissen van de bestuurders wil men echter niet verlagen. Waar het personeel het moet doen met 0% salarisverhoging gunnen de bestuurders zichzelf 5,6%. Marcel van Woensel staat met stip bovenaan als grootverdiener met een salaris van meer dan 300.000 euro. Deze bestuurder werkte in 2011 eerst bij Laurens en vervolgens bij Proteion thuiszorg en hiervoor kreeg deze geluksvogel een ontslagvergoeding mee van 154.536 euro. Renske Leijten lid van de Tweede Kamer namens de SP zegt hierover het volgende: Dezelfde bestuurders roepen dat er geen geld is voor nieuw personeel. Deze bestuurders roepen ook dat bewoners meer zelf moeten betalen om de zorg betaalbaar te houden. Juist zij nemen schaamteloos auto's aan met een cataloguswaarde van 30.000 en 70.000 euro.'

Het is toch infaam en abject dat in tijden van crisis deze bestuurders nog bestaan. Waar iedereen in Nederland moet inleveren gaat deze groep vrolijk verder zonder enige schaamte. Niet alleen in de zorg maar ook in het onderwijs zijn dit soort exorbitante salarissen normaal geworden. Tot mijn spijt moet ik concluderen dat dit soort salarissen niet iets is van de laatste 2 jaar. De gevestigde politieke orde (PVDA, CDA, VVD) werkt hier zelfs aan mee. Wim Kok deelt als voormalig minister-president en vakbondsbestuurder bonussen uit aan de bestuurders van ING terwijl de beste man tijdens zijn bewind kritiek had geleverd op bestuurders van grote bedrijven die top salarissen verdienen. Nu is Wim Kok de ordinaire zakkenvuller en de man van exhibitionistische zelfverrijking.

Johan Derksen had gisteren in zijn programma VI Oranje kritiek geuit op een tweet van John Heitinga (speler van het Nederlands voetbalelftal). In deze tweet stond een foto van zijn privevliegtuig waarmee hij naar het Spaanse Ibiza vloog om daar zijn vakantie te houden. Derksen verweet Heitinga dat hij geen benul heeft wat er in de samenleving gaande is. Waar iedereen moet inleveren doet deze voetballer gewoon of er niks aan de hand is. Hij staat niet met beiden benen in de samenleving en weet niet wat er speelt aldus Derksen.

Misschien beseffen de bestuurders niet wat er speelt en staat deze groep ook niet met beiden benen in de samenleving. De maat is vol! Het is tijd dat de SP in de regering komt om een eind te maken aan de zelfverrijking van top bestuurders.

Jimmy Rijken