Wel eens van het BRU gehoord?

9 februari 2011

Wel eens van het BRU gehoord?

Nee waarschijnlijk, en dat ligt niet aan u. BRU staat voor Bestuur Regio Utrecht en dat is een soort tussenprovincie die allerlei leuke plannen heeft met de regio. Dit orgaan is geen democratisch orgaan en dat is jammer. Deze club bemoeit zich met allerlei zaken zoals openbaar vervoer, huisvesting, ruimtelijke ontwikkeling, economie en ga zo maar door. Ook de provincie bemoeit zich daar mee, maar de provincie zou SP liever opheffen in de huidige vorm. Ingewikkeld allemaal? Dat valt mee.

Wat de SP wil is een kleine stadsregio, wel in de orde van grootte van het BRU, maar dan met democratische verantwoording. De provincie kan dan als ondoordringbaar orgaan op afstand mooi verdwijnen. We zullen met de komende Statenverkiezingen zien aan de opkomst hoeveel de gewone man op heeft met ondoorzichtige organen als de provincie. Weet u wat ze daar beslissen?

Lastig is dus dat we wel pleiten voor de kleinere bestuursregio, maar dat het BRU ondemocratisch is. Daar hebben we het maar mee te doen. Zeker nu het kabinet plannen heeft om de al te grote provincies, ook nog eens samen te voegen. De afstand tot de burger kan alleen maar toenemen. Op zichzelf zijn de plannen van dit BRU niet eens verkeerd. Het is eigenlijk heel goed dat een pluk van 9 aangrenzende gemeenten met elkaar afstemt over ruimtelijke ordening, behoud van groen en met name ook het terugdringen van de leegstand van kantoren. Dat is een groeiend probleem ook in Nieuwegein. Soms kun je samen beter beleid maken om een probleem op te lossen. Onze wereld houdt niet op bij de gemeentegrenzen.

Wat nu wel weer erg jammer is, is dat de BRU in haar plannen nergens rept over gratis OV. Voor een regio met veel bedrijvigheid en snelwegen is gratis OV een uitkomst om de immer jakkerende automobilist uit zijn wagen te krijgen. Een gemiste kans. SP en ook PvdA willen gratis OV voor ouderen, om ze uit een isolement te halen en omdat het OV voor veel ouderen onbetaalbaar is geworden. Gratis is betaalbaar denken we dan bij SP.

Martijn Stekelenburg

De komende Statenverkiezingen gaan dus ook over veel van deze onderwerpen. Leest u zich alvast in in de onderwerpen? Dat kan hier.