Miljarden Business

6 december 2010

Miljarden Business

De afgelopen dagen zijn de miljarden bedragen weer eens over de tafel gevlogen. De financiele koppen van diverse partijen hebben in Den Haag druk onderhandeld met minister de Jager over de Nederlandse garantstelling inzake de miljardenhulp aan Ierland. Veel gehoord argument: als we het niet doen, is het slecht voor Europa en slecht voor Nederland. Die internationale financieringswereld zit zo vreselijk in elkaar verstrengeld, dat narigheid elders op termijn narigheid hier betekent. Dus de Ieren gaan, net zoals eerder de Grieken, het gelag betalen om de Euro en onze levensstandaard hier zoveel mogelijk overeind te houden.

Een paar miljoen Ierse huishoudens gaan daardoor een ongewisse tijd tegemoet. Voor velen zullen levensverwachtingen naar beneden bijgesteld moeten worden, mensen zien dromen in rook opgaan, moeten hun bij elkaar gespaarde huis verkopen, zullen hun baan verliezen en afhankelijk worden van een karig sociaal Iers vangnet. Een generatie zal opgroeien onder armoedige omstandigheden die kort geleden nog voor onmogelijk werden gehouden. De bezuinigingsknoet zal alles en iedereen in Ierland zeer hard gaan treffen. Alles en iedereen? Nou, behalve banken en andere financieringsinstellingen natuurlijk. Die zitten nu in zeer slecht weer en moeten zo snel mogelijk naar een beter financieel bonusklimaat worden gemanoeuvreerd. En daar zijn onder andere al die miljarden voor nodig.

Ondertussen is in Den Haag ook bekend gemaakt dat die JSF nog eens anderhalf miljard euro duurder uitkomt. Je vraagt je af waar al dat geld naar toe verdwijnt, op welke bankrekeningen het gestort wordt. Misschien dat daar over niet al te lange tijd ook eens via Wikileak documenten over gepubliceerd gaan worden. Zou mooi zijn.

Emile Grivel