Alles op de rails door de liberalisering?

16 december 2010

Alles op de rails door de liberalisering?

U heeft het misschien gemerkt, het is winter. En om een of andere reden zijn de winters strenger dan normaal. Of lijkt dit maar zo? Het is aan alles te merken; iedere dag je autoruiten krabben en de files zijn reusachtig, al valt er maar twee centimeter sneeuw. Maar wat er ook veranderd is, is dat de sneltram steeds vaker problemen heeft met de sneeuw.

Van de week kon een van de trams niet verder rijden en stond een half uur stil. De chauffeur verzocht de passagiers nota bene uit te stappen en naar de volgende halte te lopen. De chauffeur zou hebben gezegd dat het allemaal aan het BRU ligt. Dat licht ik even toe.

Zoals zoveel nutsvoorzieningen is het openbaar vervoer jaren geleden verkocht aan de markt. Men noemt dat marktwerking. Maar het blijkt niet te werken. SP noemt het liever vermarkting; dat geeft beter aan dat we belangrijke zaken in de uitverkoop hebben gedaan. Met alle gevolgen.

De sneltramstellen zijn eigendom van de vervoerder Connexxion. Connexxion is onderdeel van een Frans moederbedrijf, dat in Nederland een centje wil bijverdienen. Dat lukt vrij goed want van de beoogde concurrentie op de vervoersmarkt is niet veel over. De bedrijven moeten zoveel groeien om te overleven dat er nog maar een paar spelers actief zijn in het streekvervoer in heel Nederland.

De rails waarop de sneltram rijdt zijn gek genoeg geen eigendom van Connexxion. Hoewel hun trams de enige zijn die erover heen rijden. Eigendom lag bij ProRail, die kent u wel van de NS. Het eigendom wordt nu overgedragen aan het Bestuur Regio Utrecht (BRU). De samenwerking tussen partijen is niet optimaal en de zaak loopt in de soep.

Een paar blaadjes op het spoor dus en heel het spoornet valt uit. In Nieuwegein zorgt de sneeuw voor problemen op de rails, die soms minder goed onderhouden werden door ProRail. Maar nu komt het: Toen de passagiers uit het begin van mijn verhaal op het perron terug waren, wilden ze de vertrektijden raadplegen op de nieuwe digitale borden die op de haltes geplaatst zijn. U raadt het al: die deden het niet! Nu het mooiste: die borden zijn ook weer van een andere partij dan Connexxion, ProRail of het BRU!

Ja zo wordt het steeds moeilijker om in een land waar twee sneeuwvlokken het verkeer kunnen ontregelen, de kwaliteit van het OV te garanderen. Niemand is verantwoordelijk en allen wijzen naar elkaar. De reiziger staat op de spreekwoordelijke tram te wachten zal zich kunnen betrappen op de gedachte: "Waar was de tijd dat allemaal geen probleem was"?

Martijn Stekelenburg