Het experiment dat begroting heet

3 november 2010

Het experiment dat begroting heet

Vandaag werd me weer eens bevestigd: Als bestuurders ergens goed in zijn is het babbelen met elkaar. Niet alleen graag over dikke stukken zoals vanavond de begroting, maar vooral ook in bedekte termen. Nu moet u allereerst weten dat de gemeenteraad aan het experimenteren is geslagen met vergadervormen. Op zichzelf is dat niet uniek want dat gebeurt overal in Nederland met vaak tegenvallende resultaten. Aanleiding voor Nieuwegein om dit ook te gaan doen denk ik wel eens. Het kan alleen maar tegenvallen. Want wat is het geval? In welke vorm je bestuurders ook bij elkaar zet, ze blijven dezelfde praatjes afsteken en dezelfde wollige eufemismen gebruiken. Bepaalde raadsleden verliezen na zoveel jaren wel hun haren, maar niet hun streken.

Op zichzelf hilarisch al was de verwarring over of de raadsleden met elkaar in discussie moeten gaan of met de wethouders. Er zijn kennelijk raadsleden die geloven dat de begroting door de raad geschreven wordt en dat dus de raad elkaar moet bevragen over dat stuk. De praktijk is natuurlijk gewoon dat de wethouders (lees de ambtenaren) die stukken schrijven. Dit geeft wel precies de waanzin aan van het experiment en het geeft veel aan over de verwachtingen van deze nieuwlichterij. 'Doe eens gewoon' denk ik heel vaak in de raad.

Gelukkig viel er nog veel meer te lachen want in de begroting was te lezen dat de gemeente stopt met de zinloze campagne 'het geheim van Nieuwegein'. Maar niet te vroeg gejuicht, er komt iets voor in de plaats! Onder de noemer City Marketing, ja u leest het goed, moet Nieuwegein op zoek naar een identiteit voor de regio. Je verzint het ook niet, nee dat klopt, dat doet het college.

Het is precies dit soort geneuzel waardoor mensen afhaken en de politiek niet meer kunnen volgen. Je identiteit is gewoon wie je bent en dat is prima, dat zeg ik elke morgen ook tegen mijn spiegelbeeld. Laten we daar eens werk van maken en stoppen met het oeverloze geneuzel in altijd weer Engelse termen. Meestal kun je daar al uit afleiden dat je het eigenlijk over niks hebt. Als Nieuwegein een leuke stad is en je er kunt uitgaan, zullen er vanzelf meer mensen op ons afkomen.

Niet dat er geen andere discussies te voeren zijn over Nieuwegein en de dreunende bezuinigingen die op ons afkomen. Volgende week zijn er de Algemene Beschouwingen en gaan we het echte gesprek aan. In het Nederlands als het aan mij ligt en over echte onderwerpen voor het komende jaar. Ik reed vandaag weer hoofdschuddend naar huis. Als je ziet wie eigenlijk de macht gegrepen hebben in Nieuwegein vraag je je af of je heel erg moet schrikken, of dat je gewoon in lachen moet uitbarsten. Ik was er vooral even stil van.

Martijn Stekelenburg