Groen anno 2010: G66?

27 november 2010

Groen anno 2010: G66?

Goed om te horen en te zien dat de PvdA bij monde van Job Cohen en de FNV, vandaag gekozen hebben om samen met de SP op te trekken tegen de kabinetsplannen om mensen met een arbeidsbeperking fors aan te pakken. Een links conservatief verbond tegen dit kabinet, als we mevrouw Halsema van GroenLinks moeten geloven. Maar goed, zij is niet voor niets aan haar laatste termijn bezig bij een partij die is voortgekomen uit de CPN, PSP, PPR en de EVP, toen een krachtenbundeling van kleine linkse partijen die stuk voor stuk op hun eigen manier politieke strijd leverden tegen de macht en misstanden van het kapitaal. Partijen die opkwamen voor hen die in de verdrukking zaten, zowel hier als elders.

De echte nazaten van die verschillende stromingen zullen zich nu wel een aantal keren in hun politieke graf omdraaien bij het aanschouwen van de huidige politieke koers van GroenLinks. Femke was niet op de manifestatie tegen de armoede, en zij hoort daar waarschijnlijk ook niet meer thuis. GroenLinks heeft het over progressief hervormen als zij het ontslagrecht wil versoepelen, als zij de duur van de WW wil verkorten, als zij zich zo veel mogelijk wil richten op Europa, als zij nog meer liberalisme op diverse terreinen toejuicht en streeft naar meer individualisme.

Als links conservatisme betekent dat we opkomen om al het goede wat erop sociaal gebied in Nederland is te behouden en te versterken, als het betekent dat we opkomen voor hen die door afbraakbeleid van het kabinet in de tang worden genomen en op straat worden geschopt onder het mom van sociale hervormingen, als het betekent dat we een extra bijdrage vragen aan hen die het nog steeds geweldig goed hebben (crisis, waar dan?...niet bij ons in de villawijk?) dan mogen we als SP best trots zijn op die benaming. Groen Links opgericht in 1990, nu twintig jaar later is groen liberaal geworden en kan zich opmaken voor een fusie met collega liberaal D66.

Emile Grivel