Visie op Nieuwegeinse detailhandel erg minimalistisch

13 oktober 2010

Visie op Nieuwegeinse detailhandel erg minimalistisch

Vandaag werd de zogenaamde detailhandelvisie besproken in een raadsbijeenkomst. Een dergelijk stuk beschrijft hoe de verdeling van winkels eruit moet zien in Nieuwegein tot 2025. Dat dreigde een erg saai stuk te worden, maar bij het lezen viel me meteen op dat het college weer stevig in buidel tast voor wollige termen. Dit om te verhullen dat de buurtwinkelcentra mogelijk hun langste tijd gehad hebben. Dat ga ik even toelichten.

De gemeente is van plan om de aandacht te richten op drie winkelgebieden. Dat is natuurlijk het nieuwe megalomane stadscentrum, het Muntplein en winkelcentrum Hoog Zandveld, als de plannen daarvoor ooit nog van de grond komen. Op zichzelf nog niet veel aan de hand. Deze gebieden zullen tot ontwikkeling worden gebracht zoals dat zo mooi heet.

Maar nu de kleinere wijkwinkelcentra. Een groot deel van die centra staan op de nominatie om geherstructureerd te worden. De term bevriezen werd ook veel in de mond genomen. Maar wie echt goed leest ziet dat er bedoeld wordt: afbouwen. De redenering is dat de schaalvergroting niet tegen te houden is, en dat de kleine winkelier maar moet zien of hij zich redt in de markt. Zo werkt de economie nu eenmaal.

Kijk dat is de wereld op zijn kop. Als je schaalvergroting als een bestaand gevaar ervaart, heb je helemaal gelijk. Maar we gaan die ontwikkeling natuurlijk niet een extra zetje geven door de aandacht van de buurtwinkels weg te halen en de grote jongens vrij spel te geven. Zo leerde ik ook vanavond dat waarschijnlijk de meeste supermarkten binnenkort van C1000 zijn door een strategische reeks overnames. Zo verdwijnt niet alleen de diversiteit aan buurtsupers, maar geven we veel te veel macht aan de grootverdieners.

Het mag bekend zijn dat SP het al jaren opneemt voor de voorzieningen in de wijken. Levendige buurten met veel voorzieningen zijn onze inzet. En grappig genoeg leek dat ook de inzet van meerdere partijen volgens hun verkiezingsprogramma's. Neem bijvoorbeeld PvdA die net als SP in hun programma de buurten en wijken erg belangrijk vindt. Ja op papier dan want na het lezen van het plan was PvdA al meteen gematigd enthousiast. Wat in de praktijk gewoon inhoudt dat ze uiteindelijk voor stemmen.

Dit plan voor de detailhandel is een goed voorbeeld van plannen die van achter een bureau worden verzonnen. Mensen die wonen in de buurten en wijken, verzinnen zoiets niet. Ik zie deze mensen over een aantal jaren als de wijkcentra zijn doodgebloed al verbijsterd om zich heen kijken. Waar is mijn winkel gebleven en waarom zijn alle winkels op loopafstand verdwenen? Simpel: Het college heeft ze bewust laten doodbloeden en heeft eigenlijk nu al afscheid genomen van de slager om de hoek.

Het ergst vind ik deze plannen voor de mensen die zich het moeilijkst verweren: ouderen die slecht ter been zijn. Of moeders met kinderen die even snel een boodschap willen halen in alle drukte. Ze hebben het nakijken en voor ze het door hebben is het te laat.

Het college drukte ons op het hart dat de winkelcentra in de wijken zeker niet gaan verdwijnen als het aan hun ligt. Schrijf dat dan op denk ik dan. Het omgekeerde staat nu beschreven en dan kan het altijd nog meevallen of zo? Dat is geen beleid maken. Zo maak je dingen stuk door weg te kijken.

Het CDA stond ook weer vooraan om de wethouder te prijzen voor dit prachtige plan. Zou het CDA weer vergeten zijn dan een groot deel van hun kiezers mogelijk heel anders denkt over het wegnemen van voorzieningen uit buurten? Voor ze het weten haakt weer dertig procent van de achterban af.

Met dit plan, dat zeker wordt aangenomen door de collegepartijen, zetten we weer een stap in de richting van kille en anonieme wijken. Voor boodschappen moet je in de auto klimmen om de halve stad door te rijden. Heb je alleen een rollator en geen auto, dan wordt het kopen van een pak melk erg ingewikkeld.

Vanavond zag ik weer bewezen dat het boerenverstand sneller dingen doorziet dan het bestuurlijke, politieke brein. Waarlijk een groot denker bracht ons de detailhandelvisie!

Martijn Stekelenburg

Reacties

Dit is weer een knap staaltje van hoe het niet moet en van knap draaiwerk, want het is inderdaad weer de gewone man of vrouw die vaak met een wurgcontract in de franchise met heel hard werken een boterham proberen te verdienen en straks doodgewoon weggesaneerd dreigen te worden, maar dit treft niet alleen de middenstander of kleine ondernemer, maar ook de doodzieke inwoners, w.o. ik zelf ook helaas hoor mij zien ze al twee jaar niet zitten of staan, men verschijnt niet op afspraken en houden er prkatijken op na die in het ons bekende onderliggende milieu niet zouden misstaan en dat noemt zich dan een zorgvuldig werkend college en w.o. en helaas ook sommige partijen zich maar al te graag bij aansluiten. SP is typisch een partij die hier terecht tegen verzet en alles in de strijd gooit, ik kan dan ook niet wachten, als ik ooit althans de kans krijg om mijn steentje hier aan te kunnen gaan bij dragen.

Goed gedaan heer Stekelenburg een nadenkende inwoner van Nieuwegein mag trots zijn op mensen zoals u.

Was getekend: Jacques van der Welle

Good text a link to this webpage was provided by Christian Dillstrom, you must be doing an amazing job as mobile and social media marketing shark is pointing towards you.