Stilte voor de storm in Nieuwegein

10 oktober 2010

Stilte voor de storm in Nieuwegein

Terwijl in Den Haag de laatste hand wordt gelegd aan het eerste, en wellicht laatste kabinet Rutte - met al het publicitaire geweld wat daar nou eenmaal bij schijnt te horen, ervaren we in Nieuwegein een relatieve politieke rust. Goed, er werden nieuwe raadsleden geinstalleerd, er werd afscheid genomen van anderen en er was wat heibel over een raadslid dat zich van een partij afsplitste om zelfstandig verder te gaan, maar afgezien daarvan gebeurt er op dit moment ogenschijnlijk weinig wat aanleiding geeft tot enige vorm van ophef.

Er was wat rumoer over een blowverbod rond de coffeeshop in Fokkesteeg, maar dat werd met politieke handigheid snel getransformeerd tot een hamerstuk, zodat er niet te veel woorden aan vuil gemaakt hoefde te worden. Ook schijnt er iets aan de hand te zijn met planschadevergoedingen, maar wakkere ambtenaren zagen oplettend dat de aanvraag daarvoor net iets te laat was ingediend, waarmee dus voorkomen werd dat de gemeente Nieuwegein tot uitkering aan de getroffen bewoners zou moeten overgaan. Hadden ze maar op tijd moeten zijn. Scheelt natuurlijk weer.
Ondertussen wordt er in Nieuwegein in stilte gewerkt aan bezuinigingen, door sommigen hervormingen genoemd.

Binnen de gemeentelijke organisatie zelf zal worden gezocht naar een efficientere manier van werken. En daar wordt dan een speciale stuurgroep voor samengesteld die dan weer, let op: samen met de inwoners, een bestuursvisie gaat ontwikkelen. Het uiteindelijke doel is te komen tot een locale overheid die alleen nog maar faciliteert. De overheid op afstand zodat u het verder allemaal zelf maar moet uitzoeken. Zoiets dus. De werkgroep staat onder leiding van Cor de Vos (PvdA) en Wouter Kolff (VVD). Maar dit betreft dus slechts een deel van de bezuinigingen. Hoe de rest van kortingen wordt uitgewerkt is nog allerminst duidelijk, laat staan dat de burger daar enige invloed op kan of mag uitoefenen. Want stel je toch eens voor dat die burger vindt dat de uitgaven voor het nieuwe stadscentrum wel eens wat minder zouden mogen zijn? Nee, dat is nou ook weer niet echt de bedoeling.

Verder is het dus rustig. Afgezien van wat overlastklachten zo her en der rond bekende probleemgroepen waardoor een behoorlijk aantal inwoners niet meer met plezier in Nieuwegein woont. En afgezien van het geopperde idee dat bij wijknetwerkbijeenkomsten nog slechts incidenteel een wethouder hoeft op te draven is er eigenlijk alleen maar alle reden tot breed lachen voor onze bestuurders, zoals bij het bekijken van het nieuwe stadhuis in wording. De foto in Ons Nieuwegein laat daar iedereen getuige van zijn. Zo gaat ie goed!

Emile Grivel