Politieke storm

30 oktober 2010

Politieke storm

Was het een tijdje geleden nog zo, dat je in Nieuwegein van een relatieve politieke rust kon spreken, omdat men misschien in de diverse achterkamers heel druk zou zijn met voorbereidingen op de bezuinigingsstorm, nu moet dat beeld helemaal bijgesteld worden. Wat er de afgelopen paar weken aan berichten in locale en landelijke media naar buiten is gekomen laat zien, dat het binnen de Nieuwegeinse bestuurderswereld allesbehalve stil is. Eerst was er bijvoorbeeld de berichtgeving over het apart registreren van Romabewoners, wat later gevolgd door de mededeling over het vertrek van Cor de Vos, en zaken als de asbestkwestie, snelheidsovertredingen door Connexion chauffeurs en natuurlijk vooral ook geduveljaag in Nieuwegeinse fracties. Het lijkt er met dat laatste punt zo langzamerhand verdacht veel op dat sommige fracties vooral hun energie besteden aan interne hoekse en kabeljauwse twisten. Netto resultaat tot nu toe: 13 verschillende fracties in een gemeenteraad met 33 zetels.

Maar het politieke circus draait desondanks gewoon door. En dus zijn ook weer de vertrouwelijke bewegingen waarneembaar waarmee ervaren politici er nu al jaren in slagen vastgeplakt te blijven aan het pluche. Wat er ook gebeurt. Bijvoorbeeld met de asbestkwestie.
Er lijkt een schandalig spelletje gespeeld te worden met de gezondheid van burgers. De verantwoordelijken in de raad en het college voor dit asbestdrama draaien nu alle kanten op om toch vooral maar geen sorry te hoeven zeggen tegen de betreffende bewoners. Toch bestaat hier echt de indruk dat er de afgelopen jaren door politici misschien een loopje is genomen met de waarheid. Dat er misschien dus gewoon gejokt is, wat in de politiek als een doodzonde wordt beschouwd met als sanctie: opzouten en wegwezen.

En ondertussen wordt er tussen neus en lippen door ook snel nog een flinke graai in de reservekas gedaan om een bruggetje mee te financieren met een slordige 2 miljoen euro. Wat nou bezuinigingen? Waarschijnlijk krijgt iedere gemeente het bestuur dat ze verdient, maar ik zou wel eens willen weten waar we in Nieuwegein deze regentenklup eigenlijk aan verdiend hebben.

Emile Grivel