Nadruk op sociale stad blijkt een brug te ver

25 oktober 2010

Nadruk op sociale stad blijkt een brug te ver

Woensdagavond beslist de raad over het uit de algemene reserves halen van 2 miljoen euro voor de aanleg van een fietsbrug over de Plofsluis. Twee miljoen euro om vijf minuten te besparen op een fietsrit naar Houten?

In de begroting voor volgend jaar wordt flink gesneden, en het is een gotspe om zoveel geld in een zinloze fietsbrug te stoppen. Toen SP jaren geleden voorstelde om een paar duizend euro uit de reserves te halen voor het organiseren van een Kindervakantieweek, was de raadszaal te klein. De collegepartijen spraken er schande van dat we dit durfden voorstellen.

Nu gaat het om twee miljoen en de winst is 300 meter hemelsbreed voor mensen die van Nieuwegein naar Houten willen fietsen. 2 miljoen voor 5 minuten tijdswinst.

Wanneer er krappe tijden aanbreken is het erg belangrijk om opnieuw te bepalen waar het geld heen moet. Juist als de nood hoog is moet het geld naar die plaatsen waar het extra nodig is. Dit college bespaart op alles behalve de miljoenenprojecten.

Wanneer de economie achteruit gaat en mensen het moeilijk krijgen, moet je zorgen voor een goed vangnet om deze mensen te ondersteunen. Een fietsbrug voegt niets toe wanneer je door de crisis bent getroffen en afgesneden van allerlei voorzieningen. Het in stand houden van deze voorzieningen is de meest belangrijke taak van de overheid. Dat is moeilijk te begrijpen voor een college dat alles in beton omrekent.

De algemene beschouwingen en de begroting voor het jaar 2011 beloven een opmaat te worden naar verdere verschraling van de sociale onderwerpen in onze stad. Maar die fietsbrug komt er, weest u daar niet bang voor. Er moet wel heel veel meer aan de hand zijn voordat het college de bouwdrift voor betonnen kolossen terug schroeft, en voorrang geeft aan sociaal beleid. Voorrang geven aan voorzieningen en de menselijke maat is kennelijk een brug te ver voor onze bestuurders.

Martijn Stekelenburg