Planschadelijke communicatie

14 september 2010

Planschadelijke communicatie

Vanavond was SP samen met Leefbaar Nieuwegein aanwezig bij een bijeenkomst van een aantal bewoners van de Raadstede. U heeft vast al gezien dat het nieuwe gemeentehuis flink begint te vorderen. Maar heeft u al gezien wat dit betekent voor de mensen die op de Raadstede wonen? Die krijgen me een kolos van een gebouw voor deur, daar schrik je van.

Het is niet ongewoon dat gemeenten hun inwoners schadeloos stellen wanneer er door nieuwbouw een stevige wijziging optreedt in de woonsituatie van de omwonenden. Als je van een wijds uitzicht overgaat naar een blinde muur, is het alleszins redelijk dat je daarvoor gecompenseerd wordt.

Om burgers te ondersteunen bestaan er procedures voor planschade bij dit soort bouwprojecten. Je moet wel 300 euro betalen, maar dan kun je officieel in aanmerking komen voor vergoeding van de geleden schade, bijvoorbeeld doordat je huis minder waard wordt. Een aantal bewoners van de Raadstede proberen al jaren om gehoord te worden door de gemeente en hebben geprobeerd betrokken te blijven bij de ontwikkelingen. Het moet hun van het hart dat het niet meevalt om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen voor hun deur. Per saldo visten ze achter het net en hebben spijt van hun flexibele, meewerkende houding. Een van de bewoonsters merkt op:"We zijn gewoon te braaf en te lief geweest".

Wanneer de gemeente communiceert over de plannen, is het in de Doorslag op een informatieavond. Als er gesprekken waren met de wethouder over de plannen, werden er geen toezeggingen gedaan of ze werden niet nagekomen. Als er vragen gesteld werden aan de gemeente, kwam er geen antwoord. Over de mogelijkheid om schadevergoeding te krijgen repte de gemeente met geen woord. Ze kijken wel uit natuurlijk. Als tientallen bewoners terecht planschadeprocedures starten, kan dat de gemeente vele tonnen of zelfs miljoenen gaan kosten. Het stadshart wordt al duur genoeg!

De bewoners wacht een lange strijd om hun gelijk te halen en om nog enige compensatie te krijgen. Het is niet voor niets dat de meeste rechtsbijstandverzekeringen procedures tegen overheden niet vergoeden. Ze weten heel goed dat die vaak tot niets leiden, behalve veel ergernis dan.

Dit soort ontwikkelingen gaan we aan de lopende band krijgen. Het stadscentrum moet voor het grootste deel nog gebouwd worden en er zullen nog heel wat informatieavonden, bezwaarprocedures en planschadetrajecten volgen om alles in goede banen te leiden. Wat zou het de gemeente sieren als ze haar burgers wat meer tegemoet zou komen. Een goed voorbeeld is Ikea in Utrecht die in samenwerking met de gemeente de bewoners netjes schadeloos zal stellen. De Nieuwegeinse collegepartijen mogen hier een voorbeeld aan nemen.

Martijn Stekelenburg en Hans Verdouw