Klaar voor het raadsjaar

9 september 2010

Klaar voor het raadsjaar

Een kop die eigenlijk niet klopt omdat het suggereert dat we nu pas gereed zouden zijn om oppositie te voeren tegen het voortdurende asociale beleid van de Nieuwegeinse coalitiepartijen. Maar de SP is altijd strijdbaar en actief en ook tijdens de zomervakantieperiode waren we dat. Zo was de SP aanwezig tijdens de kindervakantieweek van Bouwgein en op het deels verregende Geinbeatfestival.

En natuurlijk waren we begin september op de TNT manifestatie in het NBC, waar vele verontruste en boze TNT werknemers bijeen kwamen om te protesteren tegen hun werkgever TNT die op korte termijn vele duizenden mensen wil ontslaan. Gevolg van de marktwerking. Het mag duidelijk zijn welke politieke partijen direct verantwoordelijk zijn voor al deze narigheid. En toevalligerwijs zitten diezelfde partijen ook in het locale Nieuwgeinse college. En dat zegt genoeg.

De verbouwing van de binnenstad vordert gestaag, zowel buiten als binnen het huidige City Plaza. En wij als SP waren, zijn en blijven helemaal niet blij met dit vele miljoenenkostende project, zeker in de wetenschap dat ook Nieuwegein de broekriem fors zal moeten aanhalen. Op het moment van schrijven is er nog steeds geen nieuwe regering, maar het is zo goed als zeker dat er flink gesneden zal worden in budgetten voor locale overheden, en dat dus de crisisrekening dubbel bij de gewone burgers neergelegd wordt.

In Nieuwegein betekent dit overigens natuurlijk niet, dat PvdA/CDA/VVD/D66 de uitgaven voor dat stadshart naar beneden gaan bijstellen. Waarom eigenlijk ook? Sterker nog: er wordt geld vrijgemaakt voor de aanleg van een peperduur bewegwijzeringssysteem voor de enorme stroom automobilisten die straks van heinde en verre een dagje in Nieuwegein komen shoppen.. Nee, de centjes worden door dit college straks op een andere manier bij elkaar geschraapt. Hou vooral dus uw portemonnee in de gaten, want er wordt op geloerd..

Het raadsjaar: de SP was en is er altijd klaar voor. In de gemeenteraad met Martijn Stekelenburg en de enthousiaste nieuwkomers Hans Verdouw en Laura Bruinsma, en vooral op straat, in de buurt en in de wijk met een grote gemotiveerde en sociaal bewogen ploeg Nieuwegeinse SP-ers. We doen het voor een menselijker en socialer Nieuwegein van en voor u en ons allemaal.

Emile Grivel