Miljoenen voor fietsbrug Plofsluis voor 5 minuten tijdwinst?

3 juli 2010

Miljoenen voor fietsbrug Plofsluis voor 5 minuten tijdwinst?

Deze week was er in de raadsvergadering een discussie over de fietsbrug over de Plofsluis. Zoals te verwachten was werd er door de collegepartijen, bij monde van dhr. Wijntjes van het CDA een vurig pleidooi gehouden voor de aanleg van de fietsbrug. De argumenten waren echter niet sterk vonden wij. Er is bijvoorbeeld niet onderzocht hoeveel mensen hier nou gebruik van gaan maken. Het is niet duidelijk was het nu allemaal gaat kosten. De verborgen kosten van de ook nog aan te leggen fietstunnel onder de Plettenburgerbaan door en de kruising met de Structuurbaan zijn niet bekend. Het geheel gaat vele miljoenen kosten en in deze tijd kan dat geld beter besteed worden aan het beperken van de gevolgen van de economische crisis voor de burgers. Tot slot kan genoemd worden dat er 5 fietsminuten verderop al een brug ligt met apart fietspad.

Ook vandaag bleek bij onze ontmoeting met de SP statenleden dat er wel erg veel zogenaamde belangstelling ineens bestaat voor herstel van de Hollandse Waterlinie. Het is zoals een van de delegatieleden zei: 'Het is een leuk speeltje voor bepaalde bestuurders en intellectuele belangstellenden'. De argeloze inwoners van Nieuwegein hebben er nog nooit van gehoord en zullen er ook nooit gebruik van maken. Je vraagt je dan af wat nu werkelijk de argumenten zijn. Is het een prestige project voor sommige bestuurders, zoals het Cityproject?

Ik denk het wel. Ik denk dat men stilletjes hoopt dat de eigen naam aan zoiets kan worden verbonden. Dat is de werkelijke drijfveer. De SP doet hier niet aan mee en gelukkig zijn er meer partijen die er zo over denken zoals ONS en Leefbaar.

Stef van der Steen
Raadslid SP