De stofwolken trekken langzaam op

12 juni 2010

De stofwolken trekken langzaam op

De stofwolken trekken langzaam op, verliezers likken de wonden, winnaars genieten nog na van hun (onverwachte?) triomf. Conclusie: de grote ruk naar rechts is gemaakt.

Waar we in Nederland nog niet zo heel lang geleden meesmuilend deden over Frankrijk (Le Pen), Belgie (Vlaams Blok/Belang) en Duitsland (NPD e.a.), zijn we nu als kleine kleivlek op deze aardbol definitief toegetreden tot dat bedenkelijke groepje landen waar rechts nationalistische geluiden steeds vaker de boventoon voeren.

Helaas blijkt ook in Nieuwegein het rechtse antigeluid stevig voet aan de grond te hebben gekregen. Was het in maart de opmerkelijke binnenkomst van TON in onze gemeenteraad, in juni is die club landelijk afgeserveerd maar wel ingeruild voor dat andere enge gezelschap van de PVV. Het anti geluid overheerst de politiek. Kiezers lijken er schoon genoeg van te hebben dat politici er een potje van maken, dat ze veel vergaderen, nog meer beloven maar bijna niets nakomen en dat de z.g. gewone man of vrouw in steek wordt gelaten.

Kijk naar de gemeenteraaduitslag in Nieuwegein: het oude college werd getalsmatig afgestraft voor het beleid van de afgelopen jaren, maar toch gaat zij, aangevuld met D66, vrolijk verder alsof er niets gebeurd is! Vervolgens verschijnen er berichten over grote financiele kortingen bij de SWN en miljoenen investeringen in plantjes, lampjes en andere opsmuk voor het megalomaan grote binnenstadproject en wordt er niet gekeken op een miljoentje meer of minder voor een brug. Is het verwonderlijk dat mensen de oude politiek spuugzat zijn?

Ook de SP is dat oude politieke gedoe meer dan zat, alleen zijn we er zelf kennelijk niet voldoende in geslaagd om dat de mensen duidelijk te maken, gelet op ons eigen stemmenverlies. Des te groter zal de uitdaging dan zijn om ook in Nieuwegein actief te laten zien dat wij echt de enige partij zijn die strijd voor een veel socialer en menselijker samenleving. Niet aan de vergadertafels, maar vooral op straat en in de buurt.

Tot slot: in Nieuwegein hebben we op 9 juni meer stemmen weten te vergaren dan die vaste club plucheplakkers van het CDA. En dat is alvast een mooie opsteker!

Emile Grivel