Campagne komt tot climax op oververhit City Plaza

6 juni 2010

Campagne komt tot climax op oververhit City Plaza

En welke partijen behalve de SP waren weer voor even, tot de verkiezingen, uit hun hol gekropen? VVD, PvdA, CDA, D66, CU en Groen Links. Er ontbraken er een paar zoals SGP, PvdD, TON en de PVV. Maar dat mocht de campagnepret allerminst drukken. Het publiek leek vaker dan anders bereid bij de diverse partijen informatie mee te nemen.

Ook waren voorbijgangers veel meer geneigd om in gesprek te gaan. Hoezo, de politiek leeft niet in Nederland? In elk geval wel vlak voor Tweede Kamerverkiezingen. Of dat daarna ook nog zo is hangt af van de vraag of partijen veel beloftes verkwanselen voor kabinetsdeelname. En de ene partij is nu eenmaal vaardiger in het verkwanselen dan de ander.

Emile Roemer heeft een uitermate positief effect op de bereidheid van mensen om SP te stemmen. Maar het blijft toch een eigenaardig fenomeen dat de poppetjes het moeten doen. Het wordt, of is, hier schijnbaar net zo een televisiedemocratie als in de Verenigde Staten. Als een poppetje op televisie begint te hakkelen, kost dat gelijk 2 of 3 zetels, volgens de opiniepeilers tenminste. Je zou denken, dat stemgedrag toch vooral wordt bepaald door de visie en het programma van een partij, maar nee dus. En daar moeten we het blijkbaar dan maar mee doen.

Gelukkig gooit Emile Roemer er zo af en toe ook de nodige humor in en dat wordt gewaardeerd. Daarop inhakend leek het wel een aardige grap om de SP campagne van de Grote Schoonmaak letterlijk uit te voeren op City Plaza. En die grap slaagde wonderwel.

Alle partijen konden de humor er wel van inzien toen de grote SP vuilcontainer bij de kramen langs kwam, waar vervolgens schertsenderwijs werd schoongemaakt: prullaria, gadgets, folders en andere verkiezingsrommel verdween in de container. Bij een partij leverde dat zelfs een kolderiek tafereel op toen een campagnemedewerker van die partij eigenhandig probeerde op zeer fanatieke wijze ter plekke nog meer rommel te produceren dan hij in zijn eigen kraam al had uitgestald. Hij begreep prima waar het om ging en deed dus goed mee in deze Jiskefet achtige scene. Wellicht kan hij succesvoller worden als acteur dan dat hij als politicus ooit is geweest.

Ook op de markt zelf werd er goed op de actie gereageerd, wat ook weer de nodige steunbetuigingen opleverde van publiek en ondernemers. Zelfs de beveiliging van CP kwam later informeren naar het succes van de lokale Grote Schoonmaak tocht. Voor alle partijen is het nu verder afwachten tot en met woensdag 9 juni. De meesten zullen daarna dan weer snel uit het straatbeeld verdwijnen, maar zo niet de SP. Binnenkort komen we dus weer bij u langs, of kunt u ons weer vinden op de bekende plekken in Nieuwegein.

Emile Grivel