Nieuwegein stad voor iedereen?

13 mei 2010

Nieuwegein stad voor iedereen?

Het nieuwe collegeprogramma is bekend. Het lezen leverde weinig verrassingen op. En het wordt ook meteen duidelijk bij het lezen waar het nieuwe college de nadruk op legt. En dat zijn niet de voorzieningen voor de Nieuwegeiners. Het kersverse college van VVD, CDA, PvdA en D66 loopt vooruit op de bezuinigingen op het gemeentefonds hoewel daar nog niets over besloten is in Den Haag. Daar zullen eerst nog Tweede Kamerverkiezingen overheen gaan. Als het aan de SP ligt, komt de rekening voor de crisis niet bij de burger terecht en zeker mag het niet ten koste gaan van het voorzieningenniveau voor burgers.

Dit college is niet erg vernieuwend. Zoals het vorige college wordt er stevig doorgebouwd in beton. Deze ambities zijn door de crisis zeker niet beinvloed. De kans om andere prioriteiten te stellen is dus gemist. Erg jammer.

Het college zet het huidige beleid voort in de hoogste versnelling. Wel zullen veel burgers het moeilijker gaan krijgen. De thuiszorgclienten moeten de hulp eerst in de eigen omgeving gaan zoeken en krijgen te maken met hogere eigen bijdragen. De Stichting Welzijn Nieuwegein krijgt voor de zoveelste keer te maken met een kerntakendiscussie. Ze zijn de klap van de vorige bezuinigingsronde nog niet te boven!

Ook het jongerenwerk zal leiden onder het nieuwe beleid en dat is eigenlijk nog erger. Een beter voorzieningenniveau voor jongen is al jaren onderwerp van discussie en ook al jaren hard nodig. Het moet er zo langzamerhand echt eens van komen om een jongerencentrum en/of een poppodium te realiseren. Geen woord hierover in het programma. Onze jongeren mogen met de nachtbus naar IJsselstein. Hierachter ligt een enorme armoede aan visie en daadkracht voorzitter. De extra jongerenwerkers waar PvdA zo voor was komen er niet. Wat een schandelijke boodschap aan de jeugd van Nieuwegein.

Het nieuwe college kiest ervoor om zoveel mogelijk uit te besteden of op afstand te zetten. In het kader van de bezuinigingen kiest het college er voor zeggenschap uit handen te geven. Onze ervaringen zijn dat het uitbesteden (en minder controle kunnen uitoefenen) de Nieuwegeinse inwoners juist duurder en zuurder zijn komen te staan.

De veiligheid staat voorop de komende jaren, het antwoord vinden we echter in cameratoezicht. Een enorm zwaktebod wat ons betreft. Meer wijkagenten is een betere oplossing, dat vonden we ook terug in de verkiezingsprogramma?s van de meeste partijen, deze oplossing wordt door u te weinig onderkend. Toezichthouders zijn geen agenten en hebben nauwelijks bevoegdheden.

Het college zal ook werk maken van een aantal zaken die onze goedkeuring hebben. Het is duidelijk dat men ons verkiezingsprogramma heeft gelezen.

De verbetering van de speelvoorzieningen zijn wat dat betreft echter een wassen neus. Met het geld (250.000) wordt alleen maar de schade hersteld van het recente beleid en het achterstallig onderhoud. De wijknetwerken zijn niet verantwoordelijk voor goede speelvoorzieningen en het onderhoud hiervan. Dat is een overheidstaak. Aandacht voor de speelvoorzieningen is terecht, maar met het budget dat hiervoor is gereserveerd zal het snel uitzijn met verbeteren. Een gemiste kans.

Ook de cultuur moet eraan geloven. De tarieven worden kostendekkend bij de Kom, dat belooft niet veel goeds. Wat voor effect zal dit hebben en hoe krijgen de zalen zo vol in dat dure nieuwe theater?

Het gratis OV voor 65+ komt er waarschijnlijk. Dat is mooi. Hier hebben de collepartijen ons programma duidelijk weer ter hand genomen. Ze gaan de lege kantoren aanpakken, groene golf instellen, verder investeren in sport en inzetten op buurtzorg. Daar zijn we blij mee.

Het college geeft aan wat ze gaan doen, zij het in voorzichtige, bedekte termen. De SP vreest voor alles wat het college niet meer gaat doen de komende jaren. Waar vallen de harde klappen? Het is nog niet duidelijk maar het zal er zeker van komen. Bij de begroting voor 2011 komen we meer te weten.

Tot die tijd is een ding zeker. Meer dan tevoren zal SP haar taak oppakken om de gevolgen van het collegebeleid in kaart te brengen. Dat mag u zien als uw backup. De collegeplannen zullen veel gevolgen hebben in de stad. Op de SP mag u rekenen om te waarschuwen wanneer de gevolgen problemen veroorzaken. Laten we hopen dat we dit niet te vaak hoeven te doen?

Martijn Stekelenburg,