Mensen of beton: 2 miljoen voor fietsbrug Nieuwe Hollands Waterlinie?

14 mei 2010

Mensen of beton: 2 miljoen voor fietsbrug Nieuwe Hollands Waterlinie?

De gemeente wil graag de oude zogenaamde oost-west verbindingsroute in ere herstellen. Vroeger liep er een weg vanaf het Nedereind (nu Nedereindseweg) via Jutphaas naar het Overeind en zo verder richting Houten. Daarbij werden een aantal waterwegen doorkruist via de draaibrug in het Merwedekanaal bij het Sluisje en een boogbrug over het Lekkanaal. Over het Amsterdam Rijnkanaal lag de zogenaamde Plofsluis. Een verdedigingswerk (vol met betonblokken) wat gebruikt kon worden als blokkade en onderdeel van de waterlinie. Bij naderend onheil konde die blokken via schuiven aan de onderzijde in het kanaal worden gestort en zo de boel blokkeren.

Sinds de verlegging van het Amsterdam Rijnkanaal is die Plofsluis in een niemandsland terecht gekomen. De auto en fietsroutes naar Houten zijn daarmee verleden tijd. Even verderop ligt een gloednieuwe brug voor auto en fietsverkeer. Hiermee kan men vanaf de Nieuwegeinse zijde relatief snel de weg naar Houten via Laagraven vervolgen. Tevens kan men net over de brug de fietsroute vervolgen die aansluit op de aloude route naar Houten. Niks mis mee zou je zeggen.

Nu zijn er echter plannen om die oude route weer in ere herstellen. Een en ander maakt onderdeel uit van een groter plan om de Nieuwe Hollandse Waterlinie meer te gaan promoten en te ontsluiten voor het publiek. Nu woon ik al ruim een halve eeuw in deze omgeving, maar ik heb nog nooit waargenomen dat er veel belangstelling is voor deze Waterlinie route.Ook het argument dat hiermee het fietsverkeer naar Houten wordt gestimuleerd, zowel woon-werk als toeristisch, lijkt mij wat te optimistisch. De route is namelijk helemaal niet meer zo aantrekkelijk zoals die vroeger wel was. Er is vanaf Nieuwegein heel veel gebouwd rond het Fort Jutphaas (kantoren en bedrijven), even verderop is er de Plettenburgerbaan met veel verkeer en bedrijven en aan de Houtense kant is het ook niet meer landlijk zoals vroeger. De kruising met de Plettenburgerbaan en de Structuurbaan geeft ook onoverkomelijke hindernissen. Er moet daar zelfs een fietstunnel worden aangelegd voor deze route.

Nu schijnt er wel subsidie te komen voor dit project, maar de gemeente moet toch mininaal 2 miljoen ophoesten voor de fietsbrug en de bijdrage in de kosten van de tunnel zijn nog niet bekend. In de komende jaren moet Nieuwegein miljoenen bezuinigen, en ons lijkt dit project meer iets voor economisch gunstiger tijden. Het zou ook een verkeerd signaal zijn om wel te gaan bezuinigen op allerlei zaken die de Nieuwegeiners raakt en aan de andere kant veel geld te besteden aan een dergelijk project. Wij zouden graag zien dat het college eerst eens gaat peilen of Nieuwegein voor dit project wel warmloopt, voordat de miljoenen worden besteed. Anders moet het voorlopig maar even in de ijskast tot er betere tijden zich aandienen! Reageert u eens via deze weblog wat u ervan vindt.

Stef van der Steen
SP fractie