Over beeldvorming en echte inhoud

29 april 2010

Over beeldvorming en echte inhoud

Het nieuwe seizoen van de raad is begonnen! En dat hebben we geweten. Ik ga u uitleggen wat dat ongeveer betekent. Niet zelden gaat het in de gemeenteraad over belangrijke onderwerpen, dat zult u begrijpen. Vaak wordt er ook ongelooflijk geneuzeld, dat komt u vast ook niet vreemd voor. Wat mij vreemd overkomt is dat er nota bene in een eerste raadsvergadering na de verkiezingen enorm geneuzeld wordt over details, terwijl een voorstel over weer 15,8 miljoen! voor de binnenstad bijna als hamerstuk door de raad dreigde te gaan.

Bovenop deze waanzin dient de VVD een motie in, mede ondertekend door verschillende andere partijen. De strekking van de motie is dat het college zich moet inspannen om de middenstand te betrekken bij de ontwikkelingen van het nieuwe stadshart. Ze moeten in de gelegenheid gesteld worden om de gemeente donaties te doen in de vorm van bankjes, bloembakken, fonteintjes enzovoorts. Ja u leest het goed.

Niet alleen gebeurt dit alles al lang, het college zal wel gek zijn om geen giften aan te nemen, de motie is ook nog eens zo algemeen geformuleerd dat je er alle kanten mee op kan, of eigenlijk: je kan er niks mee.

Dat soort moties worden wel vaker ingediend. Het ziet er leuk uit en het lijkt of de gemeenteraad weer een besluit genomen heeft. Dat is natuurlijk niet waar. Ik vroeg de VVD toe te geven dat het voorstel iedere inhoud miste, indien ze daar mans genoeg voor waren, zouden we voor stemmen;)

Johan Gadella van de VVD wrong zich in alle bochten om de motie toe te lichten. Het werd er niet beter van.. In de stemverklaring over het voorstel sloot ik af: 'Voorzitter, meneer Gadella is er op geen enkele wijze in geslaagd zijn motie mondeling kracht bij te zetten. We zullen het voorstel daarom steunen'!

Deze avond werd tussen neus en lippen door even 16 miljoen uitgegeven aan de stoeptegels en verlichting voor het stadscentrum. Daar was geen discussie over mogelijk...