Budget openbare ruimte binnenstad 15 miljoen euro

16 april 2010

Budget openbare ruimte binnenstad 15 miljoen euro

Dit was de strekking van het raadsstuk wat wij recentelijk ontvingen. Met veel marketing geweld werd het plan openbare ruimte aangeprezen. Kreten als het hoogste kwaliteitsniveau, natuurstenen wandelgebieden, blooming city en wat dies meer zij. Het ontbrak er nog maar aan dat de kreet Corio city viel. Want die aap kwam ook uit de mouw. Corio stelt ook eisen aan de openbare ruimte: naast de gehele infrastructuur van parkeergarages en herplaatsing van de Kom. Het is alsof ik de aloude reclame van Peter Stuyvesant weer tot leven zag komen: Welkom in de wereld van Peter Stuyvesant op grote bill-boards afgebeeld. Je was toch wel een loser als je geen Stuyvesant rookte, zo kwam dat op mij over toen.

Nu is het de wereld van Corio en wethouder Bert waarin we welkom worden geheten. Je bent toch wel een loser als je dat niet wilt, maakt even niet uit wat het kost! Het is alleen zo in schril contract met de werkelijkheid van alledag: de kredietcrisis, de bezuinigingen op zorg, welzijn, openbaar groen, wegen, fietspaden en dergelijke die we moeten doorvoeren. De ambtenaren hebben hun werk al gedaan: we mogen kiezen uit vele voorstellen om miljoenen te bezuinigen en ten koste van wie en wat gaat dat allemaal?

Wat we steeds hebben voorspeld is nu ook weer werkelijkheid geworden. We bezuinigen op van alles en nog wat, maar van de binnenstad blijven we af. Geen cent minder wordt er gespendeerd. Sterker nog: Het mag wat meer kosten! Leefbaar Nieuwegein heeft het in een brief aan het college zelfs over een verschil van 9 miljoen met het oorspronkelijk beoogde budget. Volgende week mogen wij en de pers het geheel aanschouwen, maar er mag niet over de centjes worden gepraat. Dat mag een week later 1 dag voor de raadsvergadering in de middag om 16.00 uur. De beste garantie dat bijna niemand kan, omdat raadsleden ook nog gewoon werken.

Het is hopelijk niet exemplarisch voor het nieuwe collegebeleid.

Stef van der Steen, raadslid