Nieuwe politiek of oude hap?

26 maart 2010

Nieuwe politiek of oude hap?

VVD, CDA , PVDA en D66 gaan samen proberen in Nieuwegein een college te vormen. Dat is de uitkomst van gesprekken achter gesloten deuren tussen initiatiefnemer VVD (grootste partij) en alle andere partijen hier in Nieuwegein. Maar hoe is het nu toch mogelijk dat partijen die door de kiezers zijn afgestraft (PvdA en CDA) straks toch weer aan de lokale touwtjes gaan trekken? Ze hebben beiden ook direct na de verkiezingen aangegeven graag verder te willen gaan met het beleid dat door de kiezers juist is weggestemd. Maar zo zien zij dat zelf dus niet. Wat nou weggestemd? Het college van VVD, CDA en PvdA heeft na 3 maart gewoon een meerderheid, dus de kiezers worden hartelijk bedankt voor hun gang naar de stembus. Nu verder niet meer zeuren, over 4 jaar mag u weer uw lokale stem uitbrengen. De arrogantie van de macht, het geplak aan het pluche.

Verkiezingsbeloftes zullen nu in rap tempo worden weggemoffeld. De schuld zal worden gelegd bij Den Haag, want daar komt straks veel minder geld vandaan vanwege de door de grote banken veroorzaakte crisis. Dus helaas, toezeggingen kunnen niet waargemaakt worden. Ook D66 is nu bij het college betrokken. Dat wordt gewoon gedaan om een wat ruimere meerderheid van plus 2 zetels te hebben in de gemeenteraad. De Democraten krijgen ongetwijfeld nog een leuk programmakluifje toegeworpen om definitief toe te happen. Het moet anders, was hun leus, maar anders zal het de komende vier jaar echt niet worden.

De bouwactiviteiten in het stadshart zullen gewoon doorgaan, de wegen zullen worden verbreed om straks de enorme hoeveelheid auto's probleemloos naar de ultramoderne parkeergarages in het centrum te kunnen leiden. Stadhuis nummer zoveel zal over niet al te lange tijd ongetwijfeld feestelijk in gebruik worden genomen, ook het nieuwe theater van tig miljoen zal groots verrijzen in het centrum.

Maar verder? De komende tijd zullen de plucheplakkers vooral economisch gaan zitten plussen en minnen. De keuzes die daarbij gemaakt gaan worden zijn essentieel. Afgaande op de afgelopen jaren van betonpolitiek moet gevreesd worden dat het menselijke en sociale aspect nauwelijks aan bod zal komen en dat de mensen die het minst te besteden hebben het meest voor alle narigheid moeten opdraaien.

Wat dat betreft is het net de landelijke politiek. Gelukkig kunnen we daar binnenkort nog wel kiezen voor een menselijker en socialer politiek, voor het lef van links. Het kan!

Emile Grivel

Mooi stuk Emile!

I'm not easily imrpsesed. . . but that's impressing me! :)