Verkiezingsmarkt letterlijk?

27 februari 2010

Verkiezingsmarkt letterlijk?

Het was een succes die verkiezingsmarkt zeggen waarschijnlijk alle partijen, mijn SP niet uitgezonderd. Maar waar wordt dat succes aan afgemeten? Als ik een twitterbericht van een van de deelnemers moet geloven was dat succes vooral te zien aan het aantal draagtassen van die partij dat op een gegeven moment op CP kon worden waargenomen. Het zag er groen van! Nou, gefeliciteerd!

Of zou je dat succes kunnen afleiden aan het aantal ballonnen dat is uitgereikt of, sterker nog, dat inmiddels hoog bovenin CP is terechtgekomen? Dan hebben vele partijen succes gehad. Een andere mogelijke meetoptie kan de inzet van bekende Haagse politici zijn. Er blijven dan maar een paar partijen over die zich als succesvol kunnen afficheren.

Natuurlijk is het succes op een verkiezingsmarkt maar relatief. Veel mensen wisten nog niet wat ze gaan stemmen en lieten zich dus geduldig informeren of volstoppen met folders, snoepjes, nepgeld, ballonnen, sponsjes en andere prullaria. Het succes zit hem dan ook vooral in het aantal mensen dat bereid bleek om al die informatie tot zich te nemen.

Een vervolg van dat succes zal op 3 maart moeten blijken. Dan pas komt aan het licht in hoeverre bijvoorbeeld dat grote aantal groene draagtasdragers daadwerkelijk een stem heeft vergeven aan die partij die hier al jaren lang de scepter zwaait.

Afgaande op de vooral inhoudelijke gesprekken met voorbijgangers bij de SP kraam denk ik, dat wij straks op 3 maart waarschijnlijk wel van een succes zullen kunnen spreken. Veel belangstellenden bleken daarna namelijk bereid op 3 maart de juiste keuze te gaan maken. En?.sommigen hadden inderdaad een groene draagtas.

Tot slot: ook zo benieuwd hoeveel van deze partijen straks na al dat verkiezingsgekrakeel nog regelmatig tussen de mensen te zien zal zijn? Ik vermoed dat dan bijvoorbeeld het groen als witte sneeuw voor de zon verdwenen zal zijn. Maar dat komt dan weer wel enigszins overeen met het huidige groenbeleid in Nieuwegein.

Emile Grivel