SP op campagne: debat geloof en politiek

5 februari 2010

SP op campagne: debat geloof en politiek

Afgelopen donderdagavond was er in de Rank het debat Geloof en Politiek. Bijna alle partijen waren aanwezig in een verder matig gevulde kerkzaal met veel politici. Na een boeiende introductie van elke partij vertegenwoordiger , waarbij een ieder zijn levensbeschouwelijke motieven formuleerde omtrent zijn/haar partij lidmaatschap, nam de bijeenkomst een wending die niet was voorzien. De bedoeling was dat uit elk partijprogramma een of meer stellingen werden besproken die relatie of verwantschap hebben met geloof of levensbeschouwing.

De inleider en voorzitter weken echter hiervan af en lieten de vertegenwoordigers politieke onderwerpen uit de afgelopen periode nog eens herkauwen. Met name het onderwerp ambtenaar van de burgerlijke stand en homo-huwelijk nam veel tijd in beslag. Jammer dat er van de oorspronkelijke opzet werd afgeweken, want nu kwam niet uit de verf wat de relatie is tussen geloof en politieke onderwerpen in Nieuwegein. Het liep regelmatig uit op een onderlinge discussie tussen sommige raadsleden, maar voor de buitenwacht en de andere forumleden was het minder interessant. Jammer.

Stef van der Steen