Merkwaardige RIM vergadering

14 december 2009

Merkwaardige RIM vergadering

Deze week werden we vlak voor de RIM vergadering voorzien van een e-mail, met daarbij een kort briefje dat de wethouder van Everdingen per 9 december 2009 was afgetreden. Er stond verder geen nadere uitleg bij. In de vergadering dezelfde avond werd er geen mededeling gedaan, anders dan dat wethouder Curvers hem zou vervangen.

Gaandeweg de vergadering werd echter meer duidelijk. Ook op de publieke tribune was zichtbaar dat het geen gewone vergadering was. De ambtelijke top en zelfs de burgemeester, die we normaliter nooit zien bij een RIM vergadering, waren aanwezig. Het CDA en de CU hielden het niet langer en openden hun betoog met een verwijzing naar dit persoonlijke drama, dat zich die dag had afgegespeeld.

De dagen erna werd officieus via de media wat meer bekend: Hij was o.a. gesneuveld op een aantal projecten zoals Nieuwegein-Groen en de parkpaden, die een budgetoverschrijding kenden. De eigen fractie liet hem daarom vallen. De VVD fractie liet zich alleen over deze zaak uit, via het  raadslid Quaedvlieg. In het AD van afgelopen vrijdag werd dat duidelijk. Hij eindigde met een opmerking dat Nieuwegein misschien wel blij was met deze actie en dat men ook wel blij zou zijn met de opgeknapte paden en parkpaden.

Dat laatste is zeker het geval, dat eerste waag ik te betwijfelen. Waren dit nou de redenen van aftreden? We weten het niet. Een overschrijding van 1,2 miljoen staat in schril contrast met de uitgaven voor het stadscentrum die in de honderden miljoenen lopen. Daar hebben wij steeds voor gewaarschuwd. Daar is de VVD echter helemaal niet bang voor. Dat komt wel goed, zegt men steeds. Kunnen wij de VVD hierop afrekenen in de komende jaren als het mis gaat? Ik vrees van wel!

Stef van der Steen