De onbeholpenheid regeert

16 december 2009

De onbeholpenheid regeert

Deze avond was de raadsvergadering een surrealistische  bijeenkomst. Allereerst een verklaring van de VVD over de opgestapte wethouder. Je kunt niet geloven wat een drama zich afgespeeld moet hebben bij deze liberale partij. Na aanvankelijk het vertrouwen opgezegd te hebben in de wethouder van Everdingen, en de man opgestapt was, blijkt nu dat de fractie unaniem de steun wederom betuigt aan deze wethouder! Nou ja, unaniem. Raadslid Henk Satijn heeft het veld geruimd en treedt af als raadslid. Voorlopig komt er een interim-wethouder (een passende term uit de mond van een liberaal). Maar van Everdingen is zich al weer klaar aan het stomen voor de campagne volgend jaar. Mocht u al van uw stoel gevallen zijn van dit nieuws, u bent niet de enige. De gehele raad was verbijsterd door deze onbeholpenheid.

Op de agenda deze avond stond ook de najaarsnota. Deze nota geeft weer van er van de plannen van het college terecht is gekomen vergeleken met de begroting van het jaar daarvoor. Aan de orde kwam ook de enorme budgetoverschrijding voor het programma Nieuwegein Groen, waar wethouder van Everdingen over pootje gelicht was door zijn eigen fractie. SP betreurt het dat de wethouder al was 'omgezaagd' voordat de discussie in de commissie had kunnen plaatsvinden over de overschrijding. Een genuanceerd verhaal op basis van de verklaring voor de misser wordt zo onmogelijk.

Nog treffender en nog meer onbeholpen was het verhaal van de PvdA bij monde van de fractievoorzitter Erwin Kordes. Op een beschamende wijze probeerde hij weer de kritiek uit de film van de SP bij de Algemene Beschouwingen aan de kant te zetten door te beweren dat nu ook de SP doorheeft dat iedereen in Nieuwegein tevreden is met hoe het er aan toe gaat in onze stad. Inderdaad, eerlijkheidshalve vertellen wij de positieve verhalen van mensen ook. En de minder positieve geluiden durven we ook te laten horen. Dáár heeft PvdA meer moeite mee. Een slap verhaal zonder in te gaan op de kritiek is een partij niet waardig die bijna een derde van de zetels in een gemeenteraad heeft.

Ondertussen praat de raad voor de zoveelste keer over budgetoverschrijdingen en over het eigenlijke probleem dat de gemeente veel te weinig overzicht heeft over de grote projecten die onze stad teisteren. Keer op keer blijkt dat het uit de hand loopt en dat dat pas duidelijk wordt wanneer het te laat is. Het geklungel van deze avond kon ik maar op een manier samenvatten: Het is tijd voor verkiezingen!

Martijn Stekelenburg