Weer een persoonlijke noot

19 november 2009

Weer een persoonlijke noot

In de lokale media werd onlangs verslag gedaan van de Algemene Beschouwingen hier in Nieuwegein, de laatste voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2010. ??De Nieuwegeinse Burger bleef liever thuis? kopte de Molenkruier. Ja dank je de koekoek. Die Nieuwegeinse burger kijkt wel uit om door weer en wind naar een industrieterrein te hobbelen om daar de politieke handjeklapklucht te aanschouwen dat onder het mom van lokale democratie ieder jaar wordt opgevoerd.

Gelukkig kan over niet al te lange tijd het schouwspel worden aanschouwd op een plek dichter in de bewoonde wereld, nou ja, in de winkelwereld van het nieuwe stadshart natuurlijk. Trouwens, wel een aparte manier om  de uitdrukking ??de politiek dichter bij de mensen brengen? gestalte te geven ?? en een vrij prijzige ook.

De collegepartijen waren weer zeer ingenomen met hun eigen beleid. Het zou toch ook raar zijn als die fracties zich op de één of andere wijze kritisch zouden uitlaten over hun eigen burgemeester en wethouders. Nee, dat kan niet, dan wordt het onwerkbaar en kan er niet adequaat bestuurd worden. En wie weet, als je niet moeilijk doet schiet er misschien nog wel als beloning een leuk wethoudersbaantje voor je over, na de volgende verkiezingen. Moet je partij wel genoeg stemmen halen natuurlijk.

Opmerkelijk dat het ook anderen in de raad was opgevallen dat dit college wel erg vaak in de lokale media is verschenen. Publicitair is er de afgelopen jaren werkelijk geen middel geschuwd om de Nieuwegeinse Burger het beleid door de strot te duwen ?? en vaak werden die publicaties opgeleukt met breedlachende, handjesschuddende of prijzenuitreikende leden van het college van B & W. Maar de Nieuwegeinse Burger lijkt er niet ingetrapt te zijn en heeft, naar het zich laat  aanzien, allang het vertrouwen verloren in deze schijndemocratische collegepartijen poppenkast.

Maar goed,  er is er  wel mooi voor gezorgd dat diezelfde burger binnenkort minder vaak in de hondenpoep zal  trappen. Da??s dan toch nog mooi een ??dualistisch punt? waar de coalitiepartijen zeer over te spreken zijn en  waar ze trots op zijn.  Er wordt dan ook het nodige geld voor uitgetrokken, dat dan weer terugverdiend wordt door rondfietsende verbalisanten, die de hondenuitlaters zeer scherp in de gaten gaan houden en er niet voor terug zullen deinzen forse boetes uit te delen. U bent gewaarschuwd!

Waarschijnlijk is dit voor die coalitiepartijen een mooi onderwerp om in de aanloop naar de verkiezingen de boer mee op te gaan ?? want meer hebben ze vermoedelijk toch ook niet te melden. Tja, als op die manier de Nieuwegeinse locale politiek functioneert, is het dan gek dat de inwoners het laten afweten?

Emile Grivel