Nieuwegein, quo vadis?

10 september 2009

Nieuwegein, quo vadis?

Nieuwegein, waar ga je heen?

Zo zou je het beste het algemene gevoel kunnen schetsen na de RIM vergadering gisteren over de structuurvisie. Het college laat in het richtingenboek heel veel zien van de mogelijke plannen, maar wat er concreet gaat gebeuren blijft ongewis. Niet zo gek natuurlijk als je vooruitkijkt naar 2030 maar het blijft nu toch wel in nevelen gehuld.

Hoeveel gaan we bouwen? 1600+1700 woningen, 6000  of misschien nog meer? Wie het weet mag het zeggen. Of wordt het gedicteerd door de landelijke overheid en door onze grote noorderbuur Utrecht? Blijven we wel zelfstandig of worden we opgenomen in de stadsregio Utrecht? En zo ja, waarom moeten we dan allemaal peperdure  voorzieningen hebben zoals de nieuwe KOM en stadshuis , of kan het wat minder? Bouwen we luxe aan het water of toch maar niet? Voor wie bouwen we eigenlijk? En wat willen die?

Mevrouw de Keizer van de bekende makelaar probeerde ons in een denkrichting te zetten met een goede presentatie en informatie. De seniorenpartij VSP en anderen waren zeer sceptisch en willen dat het college concrete uitgangspunten hanteert om te voorkomen dat we zeker gedicteerd gaan worden. Helpt dat dan? Als je leest dat de plannen voor de fietsbrug in het kader van de Hollandse Waterlinie bij de Plofsluis  al bijna in kannen en kruiken lijken en wij daar nog over moeten praten of die investering wel gewenst en haalbaar is (bezoek van Balkenende aan de Plofsluis vandaag!). Als je tegelijkertijd leest dat de voorzieningen in Nieuwegein op sociaal, cultureel en sport gebied wel wat minder kunnen. Als je hoort dat de winkelvoorzieningen wel wat meer gebundeld (maar wel gedeconcentreerd!) kunnen. Wie kiest er nu eigenlijk wat en wanneer? Dat was ons gevoel gisteren bij dit agendapunt in RIM. Wie het weet mag het zeggen.

Stef van der Steen, cie RIM