NIEUWEGEIN NEEMT DEMOCRATIE EVEN NIET SERIEUS

24 februari 2016

NIEUWEGEIN NEEMT DEMOCRATIE EVEN NIET SERIEUS

Foto: SP

De gemeente Nieuwegein zet bij monde van burgemeester Backhuijs het democratisch gehalte van de stad even op een zo laag mogelijk pitje. Tot en met 6 april, de dag van het historische referendum.

Anders is het terugbrengen van het aantal stemlokalen van 37 (gemeenteraadsverkiezingen 2014) naar 18 (referendum 6 april 2016) niet te verklaren.

Van een gemeentebestuur mag verwacht worden dat zij bij een stembusgang in eljk geval opkomst bevorderend bezig is. Zij moet er alles aan doen om haar bevolking zo optimaal mogelijk bij die democratische besluitvorming te betrekken.
Hoe dat dan te rijmen valt met het meer dan halveren van het aantal stemlokaties voor het komende referendum is mij niet duidelijk. Temeer daar één van de argumenten die wordt gebruikt voor het  inperken van de stemmogelijkheid   “vanwege lage opkomsten bij bepaalde bureaus” luidde. En dus worden die locaties gewoon maar opgeheven.Net zo makkelijk.

Dat is niet opkomst bevorderen, maar opkomst belemmeren. Nieuwegein zet het democratische proces dus voor even op een zeer laag pitje.  En gaat daarna waarschijnlijk weer over tot de orde van de dag.

Mag ik dit gedoe een gotspe noemen? Ja dat mag. Een aanfluiting bovendien.

Emile Grivel

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.