Kille afbraak

2 november 2014

Kille afbraak

Column van Marian Bijvoet, fractielid.

Ik merk het steeds weer en overal: de kille afbraak van wat is opgebouwd... hier wordt een dure maar zeer waardevolle opleiding voor Moeilijk Lerenden bij het ROC geschrapt, daar worden thuiszorgmedewerkers met een fooi afgescheept omdat de organisatie zo snel mogelijk van ze af wil, ze brengen niet meer genoeg op.

De gevolgen van de bezuinigingen worden keihard voelbaar door de meest kwetsbaren in de maatschappij. Zij zijn degenen die opdraaien voor de tekorten. Het lukt deze overheid nog steeds niet om de grote graaiers hun deel te laten bijdragen en ondertussen gaat de grote afbraak voort.

Het is zoals met de bestorming van de Bastille aan het begin van de Franse revolutie maar dan omgekeerd. De mensen die, eind 18e eeuw, het water aan de lippen stond wegens armoede en ellende, kwamen in opstand. Ze braken af wat er was opgebouwd. Ze konden niet anders, ze moesten wel, het was uit lijfsbehoud.

Vandaag de dag worden er ook heel waardevolle, zorgvuldig opgebouwde steunpilaren afgebroken. Maar dit keer op een kille, berekenende manier door mensen die al genoeg hebben maar het nooit genoeg vinden. Pijnlijk langzaam, steen voor steen wordt er dit keer afgebroken. Dat kunnen zij op die manier doen, het is immers niet uit lijfsbehoud. Het is puur om zichzelf te verrijken, om er nog beter van te worden.

Geef mij de eerste groep maar, de Bastillebestormers. Vrees niet, ik zal de gebouwen intact laten maar ik hoop dezelfde geestdrift aan de dag te kunnen leggen in de Nieuwegeinse gemeenteraadszaal waar we als SP fractie het onrecht dat nu dagelijks aan de onderkant van de samenleving gevoeld wordt , zullen blijven bestrijden.

Marian Bijvoet,
lid SP-fractie

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.