Gaat een aardschok Nieuwegein redden?

1 mei 2021

Gaat een aardschok Nieuwegein redden?

Nieuwegein zál en moet de meest duurzame binnenstad van Nederland worden. Maar voordat er ook maar één is steen gelegd blijkt het al een lachertje. Geen enkel duurzaam doel is werkelijk haalbaar, maar er wordt met dure onderzoeksrapporten toch een zo mooi mogelijke draai aan gegeven. En de gemeenteraad mag bij het kruisje te tekenen, want "we hebben het toch echt geprobeerd"!

Groot was de verbazing bij de wethouder en diverse partijen dat er zoveel brieven en handtekeningen waren binnengekomen. Door inwoners van de Rijtuigenbuurt inderhaast opgehaald. Want die waren tot nu
niet op de hoogte van de impact van een 70 meter hoge woontoren in hun buurt.

Onze gemeente spreekt, ondanks het opentrekken van blikken vetbetaalde communicatiemedewerkers, absoluut niet de taal van de mensen in deze stad. Tijdens het 'betere buurten project' was de gemeente
kortstondig intensief in de buurt aanwezig, maar niemand die daar toen op het idee kwam dat er nog zoiets als de schaduw van een woontoren besproken moest worden.

Het is een zich steeds herhalend patroon. Bij de snode plannen voor het boren naar Aardwarmte en voor de bouw van een Warmtebuffer gebeurde precies hetzelfde. De gemeente roept dat het brieven gestuurd heeft
en stukjes in de Molenkruier heeft geplaatst. Maar de bewoners hebben de boodschap niet ontvangen, laat staan begrepen.

Gemeentelijke plannen slaan altijd weer in als een bom. En steeds moet een opsomming van brieven en publicaties bewijzen dat er z.g. helder en duidelijk 'gecommuniceerd' is.  Het is het falen van de democratie in optima forma.  En de inwoners staan buiten spel omdat de 'hoogopgeleide' mensen achter hun gemeentelijke computerschermen de taal van de straat niet spreken.

Is het college werkelijk geïnteresseerd in samenwerking met onze inwoners? Dan zal de taal moeten veranderen en moet er samen met inwoners aan oplossingen gewerkt worden. Dat sluit misschien niet
aan bij de ongebreidelde dadendrang van het college, maar is wel absoluut noodzakelijk.

PvdA wethouder Adriani plaatst ondertussen met zijn collega uit Utrecht gelikte filmpjes op Internet over toekomstplannen, waar de raad niet over gesproken heeft. De Skyline van Nieuwegein als uithangbordje
op zijn blazoen. De handige wethouder heeft de raad achter zich geschaard gekregen door steeds te verwijzen naar eerder aangenomen beleid.
Dat eerder aangenomen beleid is echter gebaseerd op ideeën die door de tijd snel ingehaald gaan worden.

Woontorens met 10, 20 of meer verdiepingen zijn niet duurzaam en verworden snel tot beleggingsobject. En er is geen wetgeving waarmee de wethouder Nieuwegein daartegen kan beschermen. Nieuwegein wordt daarmee een speelbal voor ontwikkelaars en investeerders.

De wethouder is een handige goochelaar die er onder de omstandigheden het beste van probeert te maken, met het grote risico dat het helemaal verkeerd uitpakt. Maar ja, wie dan leeft wie dan zorgt, nietwaar?

Het enige wat Nieuwegein nog kan redden van deze deerniswekkende plannen is een aardschok veroorzaakt door een misplaatste Aardwarmteboring.

Frank van den Heuvel
SP fractievoorzitter.