Ja maar, hoe dan?

1 februari 2021

Ja maar, hoe dan?

Het klimaat staat in de fik. Veroorzaakt door al minstens 50 jaar lang geldelijke winsten boven mens en leefmilieu te stellen. De muren waar we nu als maatschappij tegenaan lopen werden daardoor onvermijdelijk. Doorgaan op de weg van "winsten voor enkelen over de rug van velen" vormt op geen enkele wijze een oplossing. In de politiek zal gestreden moeten worden voor verduurzaming die aantrekkelijk is voor de mensen met weinig geld. Ook omdat dat de enige manier is om de ramp af te wenden. Halve oplossingen zijn als de vlieg op de voorruit met 100km/u: kansloos.

De olifant in de kamer is isoleren van woningen. Iedereen is maar bezig met het verduurzamen van de energiewinning, maar in het isoleren van woningen zit 50% van de energietransitie. Als door ondoordachte stappen de energievoorziening dan duurder wordt, wordt het nog moeilijker voor mensen om te investeren in het isoleren van. Door dan nu al op aardwarmte in te zetten spannen we het paard achter de wagen.

En er is een tweede zo mogelijk nog grotere olifant in de kamer! Op nationaal niveau wordt slechts een bescheiden deel van de energie opgeslokt door huishoudens. Het is terecht om ook van inwoners een bijdrage aan de energie-transitie te vragen. Maar ondertussen verstoken de grote industrieën in Nederland met enorme subsidies het grootste deel van de energie. Er is recent berekent dat onze overheid met 17,5 miljard per jaar de fossiele industrie subsidieert. De overheid moet door middel van belastingen en heffingen ervoor zorgen dat de industrie ook de energieverspilling eindelijk eens gaat aanpakken. Het argument dat de industrie de extra belastingen door zal berekenen aan consumenten, is kulkoek. Dat zou zo zijn als het energiezuiniger produceren geen concurrentievoordeel zou opleveren, maar dat doet het nu juist wel.

Met alle extra tijd die de gemeenteraad nu besteedt aan het gevecht om veilige aardwarmte raken we voornamelijk verder van huis.
Eerst moet er een doordacht plan komen voor het 'aardgas-vrij' maken van onze wijken. Als we daar niet over gaan nadenken wordt het heel moeilijk om die trein op het goede spoor te krijgen. "Bezint eer gij begint" had ook voor deze herstart van het Aardwarmte proces moeten gelden. We hadden er natuurlijk beter meteen mee kunnen stoppen, maar daar was politiek geen meerderheid voor.

Frank van den Heuvel
SP fractievoorzitter.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.