De raad van Nieuwegein laat de inwoner weer eens zitten

30 mei 2019

De raad van Nieuwegein laat de inwoner weer eens zitten

De gemeenteraad van Nieuwegein vergaderde op 29 mei over een advies aan Utrecht aangaande het Energielandschap Rijnenburg en Reijerscop. Er lag een advies waarin alle geluiden uit de raad en samenleving werden weergegeven. Ook de grote weerstand tegen windmolens stond er netjes in. Met stevige randvoorwaarden voor windmolens.

VVD, VSP, CDA, Lokale Vernieuwing, ieders Belang, Nuwegein, Groep Verdam dienden met grote stelligheid een amendement in om alle nuance uit het raadsvoorstel te slopen. Er mocht alleen nog staan dat Nieuwegein tegen windmolens is. Het CDA probeerde via een trucje de schade die het aanrichtte met dit amendement met een motie weer recht te breien: "als Utrecht dan toch molens plaats willen we alsnog de randvoorwaarden meegeven", als mosterd na de maaltijd. Dat is als huwelijkse voorwaarden stellen nadat het huwelijk gesloten is. SP raadslid Frank van den Heuvel: "Het amendement slaat de plank volledig mis. Ze slopen de stevige randvoorwaarden uit het raadsvoorstel. Goede aanscherpingen had de SP wel kunnen ondersteunen. Kennelijk moeten de VVD en haar vrindjes Don Quichotte nog maar eens herlezen. De motie van het CDA is als de zwak protesterende Sancho Pancha. Hij is het niet eens met de acties van zijn meester, maar hij laat zich toch overhalen. Don Quichotte luister nou toch maar naar Sancho Pancha voordat u verder ten strijde trekt!"

Had het CDA ook een klap van de windmolen gehad? Mogelijk wist de

Nieuwegeinse CDA fractie al dat CDA in de provincie tekent voor een
coalitieakkoord waarin het Energielandschap Rijnenburg en Reijerscop met
windmolens al afgesproken is.

De bravoure waarmee zogenaamd de belangen van de inwoners van Galecop gediend werden, slaat dankzij CDA dat van 2 walletjes wil snoepen de volgende dag gelijk terug. De gemeente Nieuwegein staat nu buitenspel. We praten niet meer mee, want wij zijn alleen maar tegen windmolens onder geen enkele voorwaarde. En dus mogen de inwoners van Galecop het weer zelf opknappen. Hun zorgen over laag frequent geluid en slagschaduw worden niet door de gemeenteraad aan de raad van Utrecht overgebracht. Dat mogen ze zelf doen. Voor actievoeren misschien de volgende keer toch beter bij een partij aankloppen met meer ervaring.

De gemeenteraadsverkiezingen zijn pas over 3 jaar. De campagne is iets te
vroeg begonnen. Te vroeg gepiekt?

Frank van den Heuvel, raadslid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.