Partijen ontlopen verantwoordelijkheid voor het Atrium

19 december 2017

Partijen ontlopen verantwoordelijkheid voor het Atrium

Leegstand in het Atrium is niet goed voor de leefbaarheid, niet goed voor het Stadshart. Er is de afgelopen maanden door ambtenaren hard gewerkt aan een plan om dit aan te pakken. Er is lang gesproken met betrokken partijen zoals de Tweede Verdieping en de WIL. Men is gekomen tot een voorstel met een financieel aanvaardbare uitwerking. Daar zou in de raadsvergadering van 18 december over gedebatteerd en vervolgens gestemd worden.

Hoewel de SP nooit achter de megalomane Stadshart plannen heeft gestaan, steunen we nu wel de wens het leegstaande Atrium - de rotte plek in het Stadshart - aan te pakken. Ieder weldenkend mens zou verwachten dat partijen als de VVD en het CDA, die de ontwikkeling van het schandalig dure Stadshart vol overgave hebben gesteund, dit ook zouden willen.

Maar met de verkiezingen in zicht willen die partijen zich blijkbaar niet branden aan het nu voorliggende project. Waarschijnlijk is men bang voor de kiezer die in maart weer even van zich mag laten horen. De kiezer die wel degelijk ziet dat er veel teveel geld naar het Stadshart is gegaan en dat er nog steeds te veel geld heen moet. De parkeergarages leveren immers ook nog steeds niet op wat ze op zouden moeten brengen, er moet nog steeds geld bij om die open te houden.  Maar als we de situatie rondom het Atrium laten zoals het is, blijft de leegstand bestaan.

De SP was die raadsavond bereid om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen en het raadsvoorstel hierover te steunen zodat men de leegstand eindelijk zou kunnen aanpakken. We kregen echter de kans niet. Het agendapunt 'Atrium' werd op verzoek van het CDA en met steun van de VVD e.a. van de agenda afgevoerd. Haagse politieke spelletjes in Nieuwegein, maar het blijft dorpspolitiek.

Marian Bijvoet,
SP Raadslid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.