Lantarenpalen, sociale initiatieven en kwijtschelding...

4 november 2016

Lantarenpalen, sociale initiatieven en kwijtschelding...

Donderdag 3 november j.l. waren weer de jaarlijkse Algemene Beschouwingen in de raad. Soms is het mogelijk om het jaartal boven een verslag van deze jaarlijks terugkerende activiteit aan te passen naar het huidige jaar en hoppa...klaar is Kees. Maar deze keer ging  dat niet op.

De Algemene Beschouwingen zijn het uitgelezen moment om met moties (= voorstellen vanuit de Raad die, als ze door een meerderheid zijn aangenomen, door het college moeten worden uitgevoerd) te laten zien waar je als partij voor staat. Iedere fractie geeft aan, waar de komende periode het gemeenschappelijke geld aan moet worden uitgegeven. Die gelden zijn niet onuitputtelijk, dus moeten er keuzes gemaakt worden.

Zo vinden veel partijen bijvoorbeeld het straatbeeld van het allergrootste belang. Het is in hun ogen toch echt veel belangrijker om een sopje over lantaarnpalen te halen dan over het aanrecht van een hulpbehoevende inwoner. Er werd dan ook veel over prullenbakken in wijken en buurten gesproken.

De SP diende twee moties in.
In de eerste motie werd gepleit voor het in gebruik nemen van een op termijn leeg te komen schoolgebouw als een gebouw waar sociale initiatieven zoals de Kledingbank en speelgoedbank gehuisvest kunnen worden. Maar waar ook kunstenaarscollectieven en kleine ondernemers een plek kunnen vinden. Deze motie is aangenomen. Daarmee is weer flinke stap gezet naar een Nieuwegein waar enthousiaste burgers zeggenschap en verantwoordelijkheid krijgen over de manier waarop zij een gebouw willen beheren en exploiteren.

In de tweede motie kwam de SP op voor de belangen van kleine ondernemers en ZZP'ers die onverhoopt in zwaar financieel weer verkeren. De SP vindt dat het voor hen en hun gezinnen makkelijker moet worden gemaakt om aanspraak te maken op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. Deze gedachte werd breed omarmd, de motie werd dan ook aangenomen.

De SP blijft altijd strijden voor een sociaal Nieuwegein, zowel binnen als buiten de raad.

Namens de SP fractie, Marian Bijvoet.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.