Het Trump recept

12 november 2016

Het Trump recept

Veel mensen zijn onaangenaam verrast door de overwinning van Donald Trump in de race om het presidentschap van de Verenigde Staten. Sommigen zijn bang voor de gevolgen van alles wat hij tijdens de campagne uitgebraakt heeft aan beledigingen en eenzijdige conservatieve schijnoplossingen....

Uit alles blijkt dat Trump iemand is zonder enig geweten. Tijdens zijn campagne haalde hij gewetenloos uit naar diverse bevolkingsgroepen die de schuld krijgen van alles en nog wat. Hij reageerde nooit op inhoudelijke argumenten. Hij gebruikte vijandsbeelden (zoals zoveel politici) om de massa op te zwepen en was met al die retoriek meer dan goed voor de  kijkcijfers en aandacht via de (sociale) media. Daarmee kreeg Trump’s campagne grotendeels gratis publiciteit. En bereikte hij een grote groepen kiezers die absoluut geen vertrouwen meer hebben in politici.

Trump heeft zichzelf neergezet als succesvol zakenman. Maar wel eentje die nauwelijks belasting betaalt, een aantal keren failliet is verklaard en de nodige rechtszaken tegen zich heeft gehad.  Ook heeft hij in het verleden de politieke elite uitgebreid gefinancierd en de voordelen daarvan genoten. Dezelfde elite waar hij nu zo hard tegen heeft lopen schoppen. De man is vooral een handige oplichter, benoemt problemen maar geen oplossingen.
Het deporteren van “illegalen” en het verlagen van belastingen voor het bedrijfsleven en de rijken zijn geen oplossingen. Wie gaat er dan het vuile werk doen? Wie mag straks de overheid financieren? Juist! Diezelfde arme onderklasse die nu op hem gestemd heeft.

Meteen na zijn verkiezing sloeg Trump in zijn overwinningsspeech een compleet andere toon aan. Presidentieel verzoenend, hij wil mensen weer samenbrengen. Kan hij dat wel, na alles wat hij eerder gezegd heeft? Misschien! Maar na alles wat hij in de campagne heeft beweerd kan ook dit zomaar weer grove leugen zijn.

Velen zien bij Trump gelijkenissen met Wilders en vrezen de Nederlandse 2e Kamerverkiezingen in maart 2017.
De vraag is of we de boel op zijn beloop laten – met het risico van een eigen Trump - of dat we  aan de slag gaan.
De SP moet de stem van het volk vertolken, zonder zich te verliezen in haatzaaien en schijnoplossingen. Dat is niet gemakkelijk. Daar hebben we u bij nodig!
Te veel mensen in Nederland hebben geen contact met de groeiende onderklasse. Het aantal verwarde mensen op straat neemt toe net zoals het aantal daklozen (CBS: in 6 jaar met 75%)! Maar het grootste deel van onze armoede verschuilt zich achter de voordeur. Men loopt niet graag te koop met persoonlijke ellende. Daarnaast is het aantal mensen dat onzeker is over de toekomst nog veel harder gegroeid: "Heb ik morgen nog wel een baan?", "Kan ik hier blijven wonen?", "Kan ik nog naar de dokter als ik ziek word?"

Ondertussen worden de  rijken in Nederland steeds rijker. Het vermogen van miljonairs is harder gegroeid en ze mogen er tegenwoordig ook mee te koop lopen. Want wie geen geld heeft is een "looser!" Arme mensen zijn besmettelijk, daar moet je je vooral ver van houden. Liefdadigheid door kerken en goedwillende particulieren is geen oplossing. Dat is fijn voor wie wat krijgt, maar de ongelijkheid blijft. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de overheid om de welvaart eerlijker te verdelen. En een eerlijker verdeling is ook in het belang van de rijken.

De komende maanden moeten we als SP de straat op. Mensen spreken. Uitdagende vragen stellen en naar de zorgen van mensen luisteren. Het maken van contact en scheppen van vertrouwen staan nu voorop.

Er is maar één partij in Nederland die het vertrouwen van de armen, arbeider en middenklasse verdiend heeft door jarenlang en consequent een doordacht verhaal te vertellen. De strijd om het vertrouwen van de kiezer  winnen we door vooral heel veel zichtbaar te zijn en het leed zichtbaar te maken. Het is helemaal niet nodig om daarvoor onverdraagzaamheid uit te dragen. Wél dat we luidruchtig en als een eenheid tegen de macht van het grote geld strijden.

Kom ons versterken, ga mee, doe mee. Praat met mensen, maak ze politiek bewust. Ontwaak!

In de komende campagne willen we de zichtbaarheid van SP vergroten en zoeken gevels en ramen voor grote posters en banners. Meld je aan via nieuwegein@sp.nl

Frank van den Heuvel, raadslid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.