Verbazing...

20 september 2015

Verbazing...

Op 19 september was de SP Nieuwegein aanwezig op het plein van Cityplaza. We deelden dit keer de nieuwe editie uit van de ZO-krant met Emile Roemer op de voorkant. Zijn foto geeft vaak aanleiding tot een praatje, merk ik.

Een praatje over de politiek in het algemeen, over de SP en over het wel en wee van Nieuwegein heb ik weer van gedachten gewisseld.  Ook de op drift geraakte mensen vanuit o.a. Syrie was vaak onderwerp van gesprek. Men maakt zich zorgen.

Foto: cmo / cmo

Hoe gaan we deze mensen allemaal van een nieuw (voorlopig) thuis voorzien? Ik deel die zorg gedeeltelijk maar ik verbaas me er daarnaast over hoe dit fenomeen als een grote verrassing ervaren wordt. Hoe men zich een gemakzuchtige naïviteit heeft aangemeten door te veronderstellen dat we de kennis, macht, geld en kansen op deze aardbol op de manier kunnen blijven verdelen zoals we nu doen. Dat we eventuele consequenties niet hebben willen zien en nog niet zien.

Huis en haard
Het is van alledag dat mensen over de hele wereld huis en haard verlaten om zichzelf en hun kinderen in veiligheid te brengen en een betere toekomst te geven. De drama’s op de Zuid- Chinese Zee waarbij talloze Vietnamezen op de vlucht verdronken lijken alweer vergeten terwijl die van een veel recentere datum zijn  dan de Tweede Wereldoorlog.  We willen ons wel economisch verbinden met de rest van de wereld maar staan verbaasd over de voor ons gevoel minder fijne gevolgen van globalisering.

(On) werkelijk

De onwerkelijke taferelen van groepen mensen die, na een lange en gevaarlijke reis aankomen in veilig Europa verrassen ons met als gevolg het gedoe met treinen en bussen aan de grenzen van Hongarije en Oostenrijk. We hadden verwacht dat, terwijl de wereld zich tot in iedere uithoek ontvouwt via telefoon en televisie, iedereen wel op zijn eigen plekje binnen zijn eigen grenzen blijft, ongeacht of er bommen op het dak vallen en de kinderen ‘s nachts huilen van angst of honger. Die verbazing verbaast me.

Tekst: Marian Bijvoet, fractielid SP Nieuwegein

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.